Serie: Krigen i Ukraine

I denne serie kan du blive klogere på nogle af de problemstillinger der gør sig gældende i krigen i Ukraine, og finde CBS eksperter der kan bidrage til debatten.

Krigen i Ukraine: Danske virksomheder bør opruste mod uønskede IT-gæster

Cyber

Politikerne er klar til give Danmark et stærkere militær. Men de skal også tænke i et lovpligtigt cyber-beredskab til virksomheder, påpeger forsker.

Krigen i Ukraine: Er energifattigdom den nye pandemi?

The War in Ukraine: Is energy poverty the new pandemic?

Midt i den gradvise overgang til en almen udbredelse af COVID-19 står Europa muligvis overfor starten på en ny pandemi: energifattigdom. Krigen i Ukraine har påvirket de allerede stigende energipriser og kan udløse den perfekte storm.

Præsident Zelenskyj som strategisk kommunikatør og leder

Volodymyr Zelenskyj

Anne-Marie Søderberg er professor emerita i interkulturel kommunikation og tværkulturel ledelse på CBS, hvor hendes forskning fokuserer på kulturer, identitetskonstruktioner, kommunikation og læreprocesser. Her deler hun sin indsigter og observationer af Ukraines præsident Volodymyr Zelenskyys som leder.

Krigen i Ukraine: Skjulte rigdomme og skattely

Foto Shutterstock

Formue placeret i udlandet er et fremherskende globalt fænomen, som vurderes at udgøre omkring 10 % af verdens landes bruttonationalprodukt. Den russiske elite er ikke alene om at gemme penge af vejen, men skiller sig alligevel ud ved at have ekstremt mange flere penge i skattely end andre store vestlige lande.

Krigen i Ukraine: Vestens sanktioner og global økonomi

Russian Ruble

Typisk fremhæves Sydafrika som en succesfortælling om, at sanktioner var afgørende for bekæmpelsen af apartheid. Men ifølge professor med særlige opgaver (MSO) Eleni Tsingou fra Institut for Organisation på CBS, bør vi være pragmatiske, når vi diskuterer sanktioner, og hvad de kan opnå.

Lederskab og socialt ansvar i krisetider

Photo Shutterstock

Lektor Julie Uldam fra Institut for Ledelse, Samfund og Kommunikation deler her sin indsigt i de dilemmaer, globale erhvervsledere står overfor. Med to umiddelbare kriser, klimakrisen og den humanitære krise i forbindelse med krigen i Ukraine, hvad er så de potentielle konsekvenser for virksomheder, som skal tage nogle svære beslutninger for at balancere interessenters interesser med borgernes forventninger.

Krigen i Ukraine - find en ekspert

Foto

Rusland har invaderet Ukraine. Find her eksperter fra CBS, som har viden om SWIFT, effekt på handel, kurser og investeringer, rejsemønstre, risiko for recession og meget mere.

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 11/07/2023