Vi vil styrke båndene mellem alumner og CBS

Nyheder

Netværk er guld. Det er meldingen fra Louise Seest der skal udbygge CBS’ eksisterende broer til erhvervslivet og bygge nye. I hendes optik ér CBS’ alumner erhvervslivet, så CBS Alumni er en vigtig del af CBS Erhverv – og så er hun lidt misundelig på jer.

08/02/2017

Louise Seest, Direktør for CBS Business
Foto: Bjarke MacCarthy

Hvorfor tror du, det blev lige netop dig, der blev ansat til opgaven?

Jeg kommer med et friskt out-side in perspektiv, der tæller erfaringer fra både den private og den offentlige sektor. Jeg tror, at valget faldt på mig, fordi jeg kunne demonstrere, at jeg er god til relationer, god til kommunikation og god til forandringsledelse. Og så har jeg altid brændt for uddannelsesområdet. Hvis man på nogen måde skal tale om meningsfyldt arbejde for mig, så er det at arbejde med uddannelse.


CBS Erhverv består nu af tre fokusområder: Partners, der skal udvikle deciderede virksomhedssamarbejder, Careers, der arbejder med de studerende og virksomheder i karrieresammenhæng, og så Alumni, der retter sig mod CBS’ mange dimittender.
Er det det rette værktøj til opgaven? De rette kontaktflader at tage udgangspunkt i?

Ja, det er det rette værktøj og de helt rigtige kontaktflader. Værdien af at arbejde med de studerende i karrieresammenhænge – til gavn for erhvervslivet, for samfundet, for dem selv – er stor – faktisk helt afgørende for vores samfunds konkurrencekraft. Ligeledes er værdien af at samarbejde direkte med virksomheder afgørende for vores evne til at levere forskning og uddannelser, der matcher erhvervslivets ønsker og behov. 

Vores erhvervsaktive alumner ER jo i bund og grund erhvervslivet. Vores alumner kender erhvervslivets ønsker og behov fra deres hverdag, samtidig med, at de kender vores dimittender bedre end nogen andre, og ved, hvad vi har at byde på. Jeg ser vores alumner som centrale, ligeværdige dialogpartnere. Jo mere og jo tættere samarbejde vi kan få med vores alumner, jo bedre. 


Hvad får dig til at tro på, at alumnerne er villige til at indgå forpligtende samarbejder eller endda partnerskaber med CBS?

I den survey, vi lavede i sommeren 2016, var der 71 procent, der svarede, at de gerne ville ’give tilbage’ til CBS. Og i min korte tid her på CBS har jeg mødt rigtig mange gode eksempler på tætte samarbejder med alumner; som undervisere og som censorer, som mentorer i forskellige kontekster, som medlemmer af vores studiers aftagerpaneler og som engagerede partnere i vores karrieretiltag.

Min opgave i forhold til alumnerne er ikke at opfinde den dybe tallerken, men at bygge videre på et godt og solidt grundlag. Men vi skal gøre den eksisterende relation endnu mere fordelagtig for begge parter: Der skal være nemmere adgang til endnu mere af CBS’ relevante forskning og flere større, tværgående faglige og sociale arrangementer, der giver vores alumner muligheder for både at møde deres eksisterende netværk og udvide det med nye, relevante kontakter.


Hvor fokuseret på netværk og networking er du selv?

Netværk er guld. Jeg har altid været meget omhyggelig med både at pleje og udvide mit eget netværk. Jeg er blandt andet en flittig bruger af LinkedIn. Min tommelfingerregel har altid været, at jeg først og fremmest har fokus på at give og hjælpe mit netværk. Drikke en kop kaffe med en relation, der har mistet sit job. Måske kan jeg hjælpe videre. Introducere vedkommende til en anden god og relevant relation. Dele erfaringer.

Det, du giver, får du retur – gange to. Sådan er det bare. Jeg bruger selv mit netværk til faglig sparring og inspiration i forbindelse med konkrete projekter, i forbindelse med rekrutteringer. Senest har jeg udbygget mit netværk flittigt med nye, spændende kolleger, som jeg har mødt på mine besøg rundt på institutterne på CBS.


Hvad er din oplevelse af CBS og de mennesker, du har mødt?

Det har været utroligt inspirerende at møde så mange kloge og dedikerede mennesker på så kort tid. Jeg er ydmyg over for min rolle i relation til de spændende og relevante problemstillinger, som forskerne arbejder så dybt og grundigt med. Ydmyg i relation til det 100 år gamle fokus, der allerede er på at samarbejde med erhvervslivet og det øvrige samfund.

Samtidig er jeg også pavestolt over at være blevet en del af en organisation, der lægger så mange målrettede kræfter i at sikre, at vores studerende får de bedst mulige uddannelser under de bedst mulige rammer. Med det engagement skal vi som land nok bevare vores konkurrencekraft og velstand – og komme vel igennem de store omvæltninger, som præger den tid, vi lever i.

Men selv om der er en del proaktive og kommunikerende forskere, er der også en del viden her på CBS, som vi kan blive langt bedre til at få bragt i spil, dér hvor den kan inspirere og gøre mest gavn. I erhvervslivet og i den offentlige sektor. I fastlæggelsen af strategierne, i forretningsudviklingen. Til gavn for os alle. Ligesom der er rigtig mange erfaringer, ønsker og behov i erhvervslivet, som vi kan blive endnu bedre til at inddrage i vores arbejde her på CBS.

Jeg håber, at jeg kan bidrage til at styrke videndelingen. Styrke broerne mellem erhvervslivet og CBS.


Du har to uddannelser – cand.jur. fra Københavns Universitet og den journalistiske tillægsuddannelse fra Danmarks Journalisthøjskole – er du selv en engageret alumne?

Det er jeg ikke. Når jeg ser på de tilbud og fordele, der kommer fra CBS Alumni, er det med en smule misundelse. Hvis jeg blev kontaktet med noget tilsvarende, ville jeg i hvert fald ikke betænke mig et sekund på at takke ja. Første skridt på vejen til at blive en engageret alumne er selvfølgelig at vide, at ens gamle uddannelsesinstitution gerne vil én. Jeg har masser af følelser og gode minder fra min studietid, men har ikke tænkt over, at jeg kunne engagere mig efter endt uddannelse.


Er der noget, du ser særligt frem til i din fremtidige kontakt til CBS’ alumner?

Ja, helt klart den store alumnedag, Alumni Day, til maj. Det bliver det første rigtigt store alumne-event på CBS i mange år, så der er lagt op til et brag af en sammenkomst, både fagligt og socialt. Og så er jeg meget spændt på at se, hvordan vores CBS Business Connect event for alumner og samarbejdspartnere i efteråret bliver taget imod.

Jeg håber, at der vil komme rigtig mange og være med til at diskutere de aktuelle samfunds- og erhvervsrelevante emner, vores forskere lægger op til. Den dag skal man virkelig kunne tale om at have fået sig en relevant og aktuel opdatering baseret på den nyeste forskning. Det glæder jeg mig til.

Sidst opdateret: Alumni // 09/02/2017