Rosa

Mød Rosa, en studerende fra HA(psyk.) - erhvervsøkonomi - psykologi

Hvorfor valgte jeg min uddannelse?
Den største grund til, at jeg valgte netop HA(psyk.), er kombinationen af psykologi og erhvervsøkonomi. Det er to fag, som jeg bare synes passer virkelig godt sammen. I gymnasiet havde jeg både psykologi og erhvervsøkonomi som valgfag, og der blev jeg hurtigt glad for begge fag. På HA(psyk.) kan jeg nu komme endnu mere i dybden med de to fag, hvilket er helt perfekt for mig.

Hvad synes jeg er svært?
En ting, jeg synes, kan være svært - og som nok er en mere generel ting for studielivet - er, at det tager tid at finde de rutiner og vaner, som fungerer bedst for mig. Det kan virkelig variere fra fag til fag, ift. hvilke rutiner og metoder som er bedst egnede til eksempelvis pensumlæsning og eksamensforberedelse. Så her kræver studiet en del tålmodighed, hvilket ikke altid kan være lige let.

Hvad synes jeg er det bedste?
Jeg er virkelig glad for hele studiemiljøet ude på CBS. Jeg synes, at skolen er et rart sted at være, og det betyder meget for mit engagement i selve studiet. Samtidig er jeg rigtig glad for både fagene, vores undervisere og selve atmosfæren   på HA(psyk.). Der er en rigtig ”varm” atmosfære på linjen, hvilket gør at HA(psyk.) er et trygt sted at være, hvor alle tør byde ind.

Hvad ville jeg gerne have vidst, inden jeg startede på studiet?
Der er et par ting som, jeg tænker, er rart at være bevidst om inden studiestart. Jeg var, som mange nok er, ret nervøs op til studiestart. Specielt var jeg bekymret for, om jeg ville være bagud og meget ung, eftersom jeg startede direkte fra gymnasiet. Men dette spillede ingen rolle. Jeg fandt hurtigt ud af, at mine medstuderende og jeg jo alle var der af samme årsag, nemlig for at studere HA(psyk).

Hvad vil jeg gerne efter mit studie?
HA(psyk.) åbner op for en masse forskellige veje efter studiet. Jeg er slet ikke sikker på endnu, hvilken vej jeg kunne tænke mig at gå. Lige nu er meget af mit fokus på studiet. Jeg tænker, at det med, hvad jeg helt præcist vil efter studiet, kommer lidt hen af vejen. Sådan som det ser ud lige nu, kunne jeg godt tænke mig at lave noget inden for ledelses- og teamudvikling. Men jeg er åben for, at det godt kan ændre sig i løbet af uddannelsen.

Hvis jeg kunne give mig selv et godt råd, inden jeg startede...
Når jeg tænker tilbage, husker jeg, at jeg bekymrede mig enormt meget om, om jeg nu kunne finde ud af at studere. Et godt råd er lige at huske på, at næsten alle er nervøse op til studiestart, og at det er de færreste, som har prøvet at studere før. Alle er altså lidt i den samme uvante situation, hvor man skal forsøge sig med noget, man slet ikke har prøvet før.

Sidst opdateret: Web editor - Student Communications // 28/09/2023