Prøv CBS’ studerende af og få en opgave løst på CBS CareerGate

Arbejdsgivere kan være tilbageholdende med at tage en studentermedhjælp eller en praktikant fra uddannelser, de ikke kender – selv om de studerende ville kunne bidrage med lige netop det, de manglede. En mulighed for at bygge broen er job- og projektportalen CBS CareerGate, hvor virksomheder kan lægge større og mindre projekter op og prøve at samarbejde med CBS studerende.

11/12/2017

patrick Lund Graduateland

Graduatelands administrerende direktør og kandidat fra CBS, Patrick Lund, foran sin egen vifte af unge, begejstrede talenter. (Foto: Graduateland)

Job- og projektportalen CBS CareerGate er bindeleddet mellem CBS-studerende og virksomheder. Her kan virksomheder finde kandidater til studiejobs, internships, fuldtidsjobs og projekter blandt CBS’ mange studerende, der læser alt fra hardcore økonomi til kombinationer med filosofi eller psykologi.

CBS’ uddannelsesportefølje bliver løbende bliver tilpasset for at sikre, at de kompetencer, som nye og kommende kandidater tilegner sig, afspejles af arbejdsmarkedets behov, krav og vilkår. De mange forskellige linjer betyder dog, at det kan være svært for arbejdsgiverne at gennemskue, hvad de studerende kan, når de leder efter den rette kandidat. Nogle af virksomhederne oplever at de studerendes kompetenceprofiler kan være svære at forstå.

- Vi får hen ad vejen tilbagemeldinger fra arbejdsgivere om, at vores mange uddannelser kan virke uoverskuelige, og at man er usikker på, hvad vores kandidater faktisk kan. Min svar er altid det samme: ”Prøv dem! I vil blive overraskede over hvad disse ”eksotiske” profiler kan.”, siger Anne Malberg Horsager fra CBS Careers og fortsætter:

- Derfor spurgte vi vores samarbejdspartner Graduateland, om de kunne udvikle platformen, så virksomhederne kunne displaye projektemner, og de studerende kunne byde ind på dem. Herved opstod muligheden for at tilknytte vores studerende som juniorkonsulenter eller skrive deres specialer i virksomhederne. Derfor relancerer vi nu CareerGate som platformen der sikrer denne matchmaking.

Analyser og ideer der ellers ikke var afsat ressourcer til

Graduateland er samarbejdspartneren, der står bage CBS CareerGate og 25 andre portaler på de Europæiske universiteter. Det har fra starten været muligt at slå projekter og specialesamarbejder op på universiteternes portaler, herunder CBS CareerGate. Men med et øget fokus på udvikling af ny og brugervenlig funktionalitet håber Graduateland’s CEO, Patrick Lund, at skabe endnu større værdi for både studerende, virksomheder og universiteter.

Ambitionen er, at det øgede fokus på projekter og samarbejder om kandidatafhandlinger vil åbne døre for, at flere virksomheder – og især gerne flere SMV’er, vil blive mere åbne for at sætte hidtil uprøvede kompetencer i spil. Den ambition deler man på CBS:

- Med et projekt eller et samarbejde om et speciale kan en virksomhed få foretaget en analyse eller afprøvet en idé, som man ellers ikke ville have afsat ressourcer til. Det i sig selv kan være værdifuldt, påpeger Anne Malberg Horsager og tilføjer:

- Samtidig vil de opleve at se, hvilke kompetencer, talenter og potentiale, som en studerende eller nyuddannet, kan sætte i spil for dem. Et projekt eller et specialesamarbejde er mindre forpligtende og ikke mindst mindre risikofyldt for virksomheden end en forkert rekruttering. Det kan være et godt forstadie til en ansættelse.

En værdiskabende funktion for alle parter

Patrick Lund er sikker på, at den nye funktionalitet bliver en succes. Han betragter den som værdiskabende for alle parter.

- Det er tydeligvis noget, som både virksomheder og de studerende viser større og større interesse for. De virksomheder, der har slået et projekt op én gang, vender tilbage og gør det igen – så det er klart værdiskabende for de virksomheder, der benytter sig af muligheden, siger han.

På CBS CareerGate kan man søge efter studerende, man er særligt interesseret i, og tale med dem live via en chat-funktion – der opgraderes til en videochat-funktion i løbet af december. På den måde kan begge parter mødes uden at skulle afsætte tid og sted til mødet.

Besøg job- og projektportalen CBS CareerGate

Sidst opdateret: Alumni // 20/10/2021