How to Read

CBS Library's writing consultant Thomas Basbøll gives study advice in a series of 5 short articles.

20/11/2019

Student reading and taking notes

Hvad forsøger forfatteren at sige? Hvad har forfatteren at have det i? Disse to spørgsmål bør styre din læsning af en videnskabelig artikel. Prøv at forstå ikke bare hvad forfatteren mener, men også hvordan forfatteren overbeviste sig selv om, at det er sandt. Hvilken slags forskning er denne viden baseret på? Hvilken erfaring ligger til grund for den? Hvad kan du gøre for at udfordre den? Prøv at finde svar på disse spørgsmål i din læsning af teksten.

Du kan stille disse spørgsmål til hele artiklen, de enkelte dele, og hvert prosaafsnit. Sidstnævnte overser man ofte, men de tilbyder en meget effektiv måde at organisere din læsning. Hvert afsnit (ca. 6-10 sætninger og 150 ord) tager omkring et minut at læse. I det minut burde du kunne finde en klar påstand med et relevant belæg.

Påstanden burde stå som en af sætningerne i afsnittet (det burde være muligt bare at understrege den). Det skulle gerne være en god, enkel, deklarativ sætning, der fremsætter et tydeligt budskab. Ideelt burde du kunne se en kendsgerning for dig, nemlig det faktum, der ville gøre sætningen sand. Det kan godt være lidt abstrakt (f.eks. et diagram, eller en relation mellem to forfattere) men du skulle gerne kunne danne dig et billede.

Hvor kommer dette billede fra? Er det noget forfatteren har læst sig frem til? Så notér dig hvilke kilder der bliver brugt, og prøv bagefter at finde dem på biblioteket. Udførte forfatteren en formél, videnskabelig undersøgelse? Hvilke metoder blev der brugt til dataindsamling og analyse? Kan du forestille dig at gøre det samme? Måske har forfatteren bare tænkt sig godt og grundigt om? Giver tankerækken mening for dig? Virker det overbevisende?

Hvad end du gør, tag dig god tid. Læs langsomt, som om ord hvert ord er valgt med omtanke. Prøv at forstå hvorfor.

Interesseret i mere?

Læs mere på min blog som hedder Inframethodology

Andre artikler i serien

Sidst opdateret: CBS Library // 20/11/2019