At skrive

CBS Biblioteks skrivekonsulent Thomas Basbøll giver gode råd til studieteknikker i en serie på 5 korte artikler.

20/11/2019

Student writing on her laptop

Tænk på din læser. Hvert afsnit (100-200 ord) tager omkring ét minut at læse. Du vil fortælle læseren én ting du ved og hvordan du ved det. Selv hvis du skriver to eller tre afsnit i timen, har du 20 eller 30 gange så meget tid som din læser. Det giver dig en enorm fordel.

Brug de første par minutter på at skrive en enkel, deklarativ sætning, som du ved er sand. Spørg nu dig selv hvad læseren finder svært ved denne påstand. Er den svær at tro på, eller svær er forstå, eller svær at tilslutte sig? Underbyg den med belæg, uddyb hvad du mener, eller forsvar den mod indvendinger, alt efter behov. Brug 10 minutter på det, og derefter resten af tiden på at gøre dit sprog klart og tydeligt. Det er en god ide at læse afsnittet højt.

Mange studerende laver en masse krumspring for at bruge uvante ord til at sige helt almindelige ting. De tror, det er sådan, det skal lyde ”på akademisk”. Men det bør du undgå, selv om det kan kræve lidt mod. Den enkleste måde at sige det på er ofte den bedste, selv på universitetet. Nogle af dine ideer er indviklede nok til give dig lejlighed til at vise, at du også kan de ”store” ord.

At vide hvem du skriver for er at vide hvordan du skriver det. Men det er ikke særlig brugbart at tænke på din eksaminator eller underviser som din læser. Forestil dig i stedet at din læser er en af dine mest seriøse og dygtige medstuderende. Hvis du kan forklare dem, hvad du mener, vil din underviser også kunne se din kompetence. I et akademisk fælleskab er vores læser altid en ligeværdig tænker. Din opgave er at gøre et svært stof klart for en der er ligeså klog og vidende som dig, ikke en der ved meget mere om emnet end du gør.

Det vigtigste er at holde din prosa i form. Skriv om noget du ved noget om en gang om dagen, hvis du kan. Hvis du gør dette, vil du selv kunne mærke, at du bliver bedre til at skrive.

Interesseret i mere?

Andre artikler i serien