Udvekslings-alumne spillede da capo på CBS’ store piano

Da Jesse Schwartz var på udveksling på CBS i 2008 øvede han før – og nogle gange efter – timerne på det store piano, der står i SPs.01, det største auditorium på Solbjerg Plads. I dag er han en semiprofessionel pianist der rejser verden rundt, bor i sin kuffert og fjern-arbejder for en tech-virksomhed i San Francisco.

04/09/2017

Jesse Schwartz er bachelor i Business Administration in Finance fra California Polytechnic State University. Efter sin dimission i 2010 blev han salgsdirektør med speciale i cloud-teknologi, komplekse salgsforløb og opbygning og vedligehold af forhold til vigtige beslutningstagere.

Ved siden af sit professionelle virke vedligeholder han også et andet vigtigt forhold… klaverspillet. Jesse Schwartz er en semiprofessionel painist og komponist, der har optrådt med klaverspil igennem de sidste syv år og har siden 2010 promoveret dette gennem websitet Piano Jukebox. Han har endda et album, Chillectro, på Spotify og iTunes.

Onsdag den 16. august 2017, ni år efter hans tid som udvekslingsstuderende på CBS, sad han igen ved det store piano i Solbjerg Plads’ største auditorium. I to timer spillede han, mens en spontan publikumsflok samlede sig – tiltrukket af musikken stimlede de sammen fra lobbyen på Solbjerg Plads.

Genforenet med CBS og det store piano efter ni år

- Da jeg var på udveksling her på CBS i 2008 lagde jeg mærke til, at det fantastiske klaver i det store auditorium ikke blev brugt, så jeg begyndte at lokke pedellen til at låse op for det, så jeg kunne spille før – og nogle gange efter – timerne. Det var helt perfekt, siger Jesse Schwartz, der mener, at hans udvekslingssemester på CBS og tiden i København var en af de bedste beslutninger han tog i løbet af de fire år, han var bachelorstuderende. Han fortsætter:

- Det er lidt surrealistisk at være tilbage i København – alt er det samme, alting har forandret sig. Jeg besluttede at kontakte CBS for at høre, om jeg kunne få lov at spille på klaveret, mens jeg alligevel var her. Jeg blev meget glad for at se, at klaveret er så velholdt og godt stemt.

Jesse spiller covernumre og hans egne originale melodier, men kun på gehør. Han gik til klaver som barn, men læser ikke noder. Han holder sit klaverspil ved lige i lufthavne, på biblioteker, i barer, restauranter, hoteller, apoteker (”det var i Portugal”) – ligegyldigt hvor han kan få adgang til et klaver mens han ”følger solen” på sine rejser rundt i verden, samtidig med at han passer sit fjernarbejde.

Se CBS Wire’s video og interview med Jesse Schwartz.

Jesse Schwartz har også skrevet et bidrag til 'My CBS Story' på CBS' 100-års jubilæumsside. Læs Jesse's 'My CBS Story' her. Har du selv en historie om dig og CBS, som du gerne vil dele med os, vil vi gerne opfordre dig til at sende den til cbs100@cbs.dk sammen med et billede af dig selv.

Sidst opdateret: Alumni // 20/10/2021