Få mere ud af alumne-netværket på LinkedIn

Der bor 1.901 alumner i Storbritannien. Men hvor mange af dem befinder sig i London, hvad beskæftiger de sig med, og hvordan kan du komme i kontakt med dem? Her får du tips til, hvordan du kan udnytte alumnenetværket og få mere ud af CBS Alumnis netværksgruppe på LinkedIn.

03/11/2015

Alumnenetværk
Billede: Screenshot fra LinkedIn

Af: Mikala Gyllinge

I CBS Alumni modtager vi henvendelser fra alumner, som ønsker at finde andre CBS alumner. Det kan være alumner, som er flyttet til udlandet og som ønsker at skabe et netværk i deres område eller som ønsker kontakt til alumner, som er ansat i en bestemt virksomhed. Det kan også være alumner, som søger tidligere medstuderende fra samme årgang eller med en bestemt erfaring. LinkedIn rummer en masse af de data, alumnerne efterspørger og CBS’ University Page på LinkedIn er et godt redskab til at finde andre alumner i det store netværk. Herudover har CBS Alumni en netværksgruppe på LinkedIn, der tæller mere end 18.400 medlemmer.

I artiklen ”CBS alumni – by the numbers” kan du læse om, hvor CBS’ alumner befinder sig rent geografisk ifølge deres LinkedIn-profiler.

Søg efter alumner på University Page
CBS’ University Page kan du ikke blot se, hvor i verden mere end 120.000 CBS alumner og studerende befinder sig. Du kan også se, hvem de arbejder for, hvad de beskæftiger sig med og hvem af dem du deler netværk med. CBS’ University Page giver dig mulighed for at foretage målrettede søgninger på tværs af forskellige parametre, og viser ikke blot dit søgeresultat i tal, men også i en oversigt over LinkedIn-profiler, som matcher din søgning. Du kan se LinkedIn-profiler på alumner, som fx bor i samme område som dig eller arbejder i samme virksomhed. Herefter er det blot et spørgsmål om at tage kontakt, hvis du ønsker at få mere ud af alumnenetværket på LinkedIn.

Sådan kommer du i gang
•    Gå ind på CBS’ University Page på LinkedIn
•    Klik på ”Explore Careers of 120,000+ Alumni”

Du kan nu se en top 25-oversigt over seks forskellige parametre, LinkedIn har stillet op herunder hvor de bor, hvor de er ansat, hvilke kompetencer de har mv. De data som er tilgængelige på siden stammer fra alle de LinkedIn-profiler, som har angivet CBS som deres uddannelsessted.

Begræns din søgning
•    Søg på alumner, som dimitterede et specifikt år eller inden for en bestemt periode
•    Begræns din søgning til for eksempel et land eller en virksomhed – står landet eller virksomheden ikke i oversigten, kan du søge det frem i det tilhørende fritekst-felt (klik på luppen øverst i kolonnen)
•    Generel fritekstsøgning øverst i visningen (søger på nøgleord i hele profilen)

Når du begrænser din søgning, tilpasser de øvrige parametre sig. Hvis du fx har søgt på London, kan du nu se, hvilke virksomheder, alumner som befinder sig i London, arbejder i. Vælger du derimod en virksomhed, som udgangspunkt for din søgning, vil de øvrige parametre fortælle dig, hvor henne i verden ansatte i den pågældende virksomhed befinder sig og hvad de beskæftiger sig med.

Find konkrete profiler
Nederst i billedet kan du se en oversigt over LinkedIn-profiler, som passer til den søgning, du får vist. Du kan se, hvilket år personen blev færdig på CBS, hvor personen befinder sig, hvad vedkommende beskæftiger sig med, og hvor mange og hvilke LinkedIn-forbindelser, I har tilfælles. Hvis du allerede er linket op med personen, kan du sende vedkommende en besked. Hvis ikke, kan du anmode personen om at skabe forbindelse på LinkedIn.

Tag kontakt – også uden for dit netværk
Hvis du ønsker at skrive en besked til en alumne, som ikke er en del af dit umiddelbare netværk, og som du derfor ikke kan kommunikere frit med på LinkedIn, kan du gøre det gennem CBS Alumnis netværksgruppe på LinkedIn, der tæller over 18.400 medlemmer, hvis I begge er medlemmer af gruppen. Alternativt kan du sende en InMail via personens profil (kræver en Premium-konto). Tøv ikke med at tage kontakt til alumner, du ikke kender personligt. Som alumner fra CBS deler I en fælles reference og et udgangspunkt for at starte en samtale.

Brug CBS Alumnis netværksgruppe aktivt
Som alumne har du mulighed for at blive medlem af CBS Alumnis netværksgruppe på LinkedIn. Netværksgruppen rummer over 18.400 alumner, som ønsker at bevare og dyrke netværket til hinanden og CBS. Brug gruppen aktivt, stil spørgsmål eller bed om hjælp til fx en konkret faglig eller professionel problemstilling, som du ønsker en objektiv stillingtagen til. Du har også mulighed for at foretage en fritekstsøgning blandt gruppens medlemmer ved at klikke på ”Members” i gruppen. Hvis du for eksempel søger på ”selvstændig” vises en liste over gruppemedlemmer, som har det nøgleord stående i deres profil.

Gå ikke glip af noget - få tilsendt en opsummering af gruppens aktiviteter
Følg med i diskussioner og jobopslag fra medlemmer af CBS Alumnis netværksgruppe og hold dig orienteret om nyheder, historier og invitationer fra CBS Alumni. Hvis du ikke besøger gruppen så ofte, kan du få en daglig eller ugentlig mail med aktiviteter i gruppen tilsendt og på den måde holde dig orienteret. Gå ind på gruppen og klik på tandhjulet øverst i højre hjørne (”Settings”) og sæt hak i boksene. Så modtager du fremover en mail fra LinkedIn med nyt fra gruppen. Selvom du tidligere har tilmeldt dig notifikationer, er det en god idé at tjekke indstillingerne igen, da LinkedIn for nylig har foretaget ændringer, som kan have medført at alle gruppemedlemmers notifikationer er blevet nulstillet.

Kontakt CBS Alumni hvis du har spørgsmål til, hvordan du kan bruge alumnenetværket på LinkedIn.

Sidst opdateret: Alumni // 17/12/2017