Ansvarlig ledelse og brobygning: Højdepunkter fra Alumni Day 2019

Årets Alumni Day bød på faglige input over temaet “Responsible leadership of the future”, CBS’ nye rektors første tale til alumner, overrækkelse af årets Æresalumnepris, paneldebat og ikke mindst en masse glade og engagerede alumner, hvoraf en gruppe deltagere havde taget hele vejen fra USA i anledning af deres jubilæum.

17/06/2019

Vi har samlet højdepunkter og centrale budskaber fra Alumni Day 2019 herunder (fotos: Mikael Schlosser).

Du kan allerede nu sætte i kryds i kalenderen den 14. maj 2020, hvor næste års Alumni Day finder sted.

Great information on really relevant topics. I enjoyed the opportunity to network and also meet new people. CBS is offering great seminars that are focusing on relevant and engaging content. I'm proud to say I'm a CBS Alumni.” – alumne Colleen M. Schelde, Alumni Day 2019-deltager

Alumni Day 2019 - Rektoren holder tale

CBS’ nye rektor Nikolaj Malchow-Møller, der deltog i sin første Alumni Day, understregede i sin tale alumners betydning som ”bridge-building associates” – brobyggere, der binder CBS sammen med erhvervslivet. Budskabet var klart: CBS har brug for alumner og sammen kan vi opnå meget for vores fælles samfund. CBS’ rektor var derfor glad for, at så mange bibeholder relationen til CBS og ”krydser broen” ved en begivenhed som Alumni Day, giver tilbage som mentorer for vores studerende eller på anden vis er gode ambassadører i erhvervslivet.

Læs rektors tale

Alumni Day 2019 - Anders Dons modtager Æresalumne prisen

Som traditionen efterhånden foreskriver, blev årets Æresalumnepris officielt overrakt til Alumni Day. I år gik prisen til Anders Dons, der har hele tre grader fra CBS og i dag er partner og Nordic CEO for den globale revisions- og rådgivningskoncern Deloitte. Årets æresalumne arbejder aktivt for at fremme ledelsesmæssig mangfoldighed og er en central figur i Deloittes engagement i initiativer rettet mod at realisere FN's verdensmål for bæredygtighed.

Læs om årets Æresalumne og baggrunden for prisen

Alumni Day 2019 - Årets Æresalumne Anders Dons

Under overskriften “Responsible leadership of the future – leading with purpose” reflekterede årets Æresalumne Anders Dons over, hvad ansvarlig ledelse betyder for ham og hvorfor ledere må ændre deres mindset og i langt højere grad lede virksomheder ud fra klare formål. Det handler for Æresalumnen om et tydeligt formuleret formål kombineret med en god portion omsorg og at opbygge et team med fælles mål, værdier og tillid. Anders Dons kom med en række eksempler på konkrete initiativer hos Deloitte ift. bl.a. diversitet og FNs verdensmål. Og så gav han udtryk for, at han er stolt og taknemmelig for at modtage årets Æresalumnepris.

Alumni Day 2019 - Oplæg fra Sara Louise Muhr

Sara Louise Muhr, professor ved Institut for Organisation, Acadmic Director af BiS-platformen Diversity and Difference og ikke mindst CBS alumne, slog i sit oplæg ‘Gender in management: How the stereotypes of men and women are shaping their careers’ fast, at der i Danmark hersker væsentlig ulighed mellem mænd og kvinder. Dels hvad angår repræsentationen af kvinder i ledelser og bestyrelser og forskel i løn, men også ift. en række andre aspekter, som bygger på bevidste og ubevidste fordomme og stereotyper. Sara Louise Muhr kom med en række konkrete faldgruber og bud på, hvordan man blokerer for fordommene.

PDF icon Se Sara Louise Muhrs præsentation

Alumni Day 2019 - Livsfarlig Ledelse med Christian Ørsted

Forfatter og ledelseskonsulent Christian Ørsted, der selv er alumne fra CBS, tog i sit oplæg ’Lethal Leadership – the myths of modern management’ udgangspunkt i emnet livsfarlig ledelse, som også er omdrejningspunktet for hans seneste udgivelse. Det handler kort fortalt om, hvordan moderne lederskab fokuserer på at øge effektiviteten, men kan gøre mere skade end gavn for den enkelte medarbejder, der sætter egen moral og helbred på højkant. Hans afsluttende budskab var, at vi må blive bedre til at tage vare på vores mest værdifulde ressource: Hinanden.

Alumni Day 2019 - Spørgsmål fra publikum

Deltagerne i årets Alumni Day kom også på banen undervejs i arrangementet. Efter talerne blev dagens emne diskuteret omkring bordene, hvor deltagerne havde fået til opgave at samle de bedste spørgsmål til dagens oplægsholdere.

Alumni Day 2019 - Panel Debat

Den faglige del af arrangementet kulminerede i en paneldebat mellem rektor og dagens oplægsholdere modereret af journalist og tv-vært Miriam Zesler. Paneldebatten tog udgangspunkt i deltagernes spørgsmål, og gav anledning til uddybende og reflekterende svar, der rundede talerne af.

Alumni Day 2019

Den sidste del af arrangementet bød på networking og vegetarisk buffet. Den vegetariske buffet skulle blandt andre initiativer bidrage til at afholde et mere bæredygtigt arrangement.

Se flere billeder fra Alumni Day 2019

Sæt kryds i kalenderen den 14. maj 2020, hvor næste års Alumni Day finder sted.

Sidst opdateret: Alumni // 26/01/2023