Inspiration på tværs af brancher

Hvis du tror, at HD-uddannelsen kun er for revisorer og bankansatte, kan du godt tro om igen. Både ansatte i den private og i den offentlige sektor kan få stor gavn af de fag, HD-uddannelsen tilbyder. Mangfoldigheden blandt de studerende er en af uddannelsens helt store styrker, mener to studerende.

13/03/2014

Af Signe H. Damkjær

HD-studerende Mahnaz Ayadi Panah fotograferet på Bispebjerg hospital.

Idéudveksling med studerende med andre baggrunde, ledelseskompetencer og større viden om økonomi. Det er noget af det vigtigste, Mahnaz Ayadi Panah og Lisbeth Sejer Gøtzsche har fået ud af HD-uddannelsen. Deres nye kompetencer bliver godt modtaget af deres kollegaer henholdsvis på Bispebjerg Hospital og i Halsnæs kommune. Begge unge kvinder har bemærket, at de med deres baggrund skiller sig lidt ud på et studium, der stadig tiltrækker flere revisorer og bankfolk end ansatte i den offentlige sektor. Men netop muligheden for at få inspiration og dele erfaringer på tværs af brancher er HD-uddannelsernes store styrke, mener de.

Mangfoldighed
- Jeg har altid troet, at vi var lidt anderledes i det offentlige, men det er vi sådan set ikke, siger Lisbeth Sejer Gøtzsche på 33 år. Til hverdag er hun direktionskonsulent i Halsnæs Kommune, hvor hun støtter den nye borgmester, kommunaldirektøren og det nye byråd i at implementere projekter. I weekenden læser hun HD 2. del i Organisation og Ledelse. Hendes medstuderende har ligesom Lisbeth været ude at arbejde et par år og bidrager med erfaringer fra mange forskellige brancher.

– De studerendes baggrund er meget blandet, og vi er flere fra den offentlige sektor. Det er kun positivt, at der er studerende med så mange forskellige baggrunde, og at man lærer andre brancher at kende, siger Lisbeth.

– Når vi taler om ledelsesteori og styringskoncepter, er det virkelig interessant at høre, hvordan man gør andre steder. Vi kan have forskellige synspunkter og vinkler, men man kan lade sig inspirere af hinanden. Hvis noget fungerer i bankverdenen, fungerer det måske også i kommunen, siger hun. Jeg er blevet overrasket over, hvor meget til fælles vi har, og hvor meget vi kan relatere til hinanden. Selvom vi kommer med forskellige ting i bagagen, så ligner vi hinanden mere, end vi tror, siger hun.

28-årige Mahnaz Ayadi Panah kan også få øje på HD-uddannelsens fordele for offentligt ansatte. Hun har arbejdet som farmaceut inden for rationel lægemidddelanvendelse på Klinisk Farmakologisk Afdeling på Bispebjerg Hospital indtil 1. marts 2014 og arbejder nu som Field Access Manager hos Lundbeck Pharma. Ved siden af arbejdet er hun i gang med HD 1. del. Hun mener, at mange offentligt ansatte kan få gavn af HD-uddannelsen, fordi man tilegner sig en viden, som både kan bruges i det offentlige og i det private erhvervsliv.

– På nogle områder fungerer et hospital faktisk som en virksomhed. For eksempel er et hospital også påvirket af, hvilken organisationsstruktur man har. HD-uddannelsen har lært mig meget om Bispebjerg Hospitals interne organisationsstruktur. Ligesom private virksomheder bliver hospitalet påvirket af eksterne faktorer, så som hvilke politiske beslutninger sundhedsministeriet træffer, siger hun. Mahnaz har også fået indsigt i, hvordan private virksomheder i for eksempel medicinalbranchen fungerer.


– I vores afdeling er der meget samarbejde med medicinalvirksomheder. HD-uddannelsen har givet mig et billede af, hvilke konkurrenceforhold medicinalbranchen fungerer under, og på hvilket grundlag virksomheder i medicinalbranchen træffer beslutninger, siger hun.

Fra teori til virkelighed
Ønsket om at vide mere om organisationsstruktur er netop en af grundene til, at Mahnaz valgte HD-uddannelsen.

– Farmaceutuddannelsen har givet stor viden om lægemidler, men jeg ville gerne vide noget om det organisatoriske og have noget mere økonomi og ledelsesteori. Jeg har ambitioner om at blive leder, og derfor regner jeg også med at gå videre til HD 2. del, hvor jeg vil læse Organisation og Ledelse, siger hun. Indtil videre er hun ikke blevet skuffet.

– Det mest udbytterige ved studiet er, at jeg har fået mere forretningsforståelse og en større forståelse for erhvervsøkonomi og samfundsøkonomi. På den baggrund er jeg blevet bedre til at analysere og tænke strategisk, siger hun. HD-uddannelsens teorier er lette at overføre i praksis, fordi undervisningen fokuserer på at oversætte teori til virkelighed, mener Lisbeth.


– Det er brugbart at vide, hvad man skal have fokus på i forhold til ledelse. Vi er ved at formulere et nyt ledelsesgrundlag i kommunen, hvor jeg kan byde ind med en masse ting. Hvis der for eksempel er et samarbejdsproblem, er jeg blevet bedre til at identificere, om problemet ligger i organisationsstrukturen, i ledelsen eller et andet sted. Min horisont er bredere, og jeg har fået et mere helhedsorienteret syn på, hvad der fungerer, siger hun. Jeg er blevet en bedre medarbejder for min arbejdsplads, fordi jeg har meget mere at bidrage med. Jeg tror næsten aldrig, jeg har været til undervisning uden at sidde og
tænke: det her kan jeg gå direkte hjem og bruge. Lisbeth regner også med, at de nye kompetencer vil give hende nogle andre karrieremuligheder.


– Jeg tænker, jeg skal i gang med at arbejde med ledelse i praksis. Jeg har endnu ikke haft personaleansvar, men jeg er da blevet bidt af det, siger hun.

De nye kompetencer, Mahnaz har fået, har allerede båret frugt. I marts startede hun i en stilling som Field Access Manager hos Lundbeck.

– Jeg skal arbejde med strategisk planlægning, så HD-uddannelsen har været medvirkende til, at jeg fik stillingen, mener hun.

Skilsmissestudiet
Både Mahnaz og Lisbeth vil råde kommende studerende til at forberede sig på, at HD-uddannelsen er tidskrævende. Hvis man samtidig skal passe sit fuldtidsarbejde, er det vigtigt at blive god til at planlægge sin tid og forventningsafstemme med venner og familie, siger Mahnaz. Hun blev overrasket over, at det faglige niveau på uddannelsen var så højt.

– Det er godt, for så stiller man også større krav til sig selv. Men det skal man nok være indstillet på, når man starter, siger hun.

På grund af de høje krav til forberedelse råder Lisbeth kommende studerende til virkelig at tænke igennem, om det er det, de vil, før de starter.

– Men hvis det er det, man vil, så skal man også bare gøre det. For det er virkelig berigende at læse en HD. Jeg ved godt, der er nogen, der kalder det skilsmissestudiet, men det var faktisk på HD-uddannelsen, jeg mødte min forlovede, fortæller hun.


Om de interviewede:

Mahnaz Ayadi Panah
Alder: 28 år
Uddannelse: HD 1. del påbegyndt september 2013
Kandidat i farmaci, Københavns Universitet 2011
Stilling og karriereforløb:
Lundbeck Pharma A/S: Field Access Manager, marts 2014
Bispebjerg Hospital: Farmaceut, 2011-2014

Lisbeth Sejer Gøtzsche
Alder: 33 år
Uddannelse: HD 2. del Organisation og Ledelse, påbegyndt september 2013. HD 1. del 2011-2013. Cand.scient.pol., Københavns Universitet, 2008
Stilling og karriereforløb:
Halsnæs Kommune: Direktionskonsulent, 2013
Hvidovre Kommune: Direktionssekretær, 2010-2013
Europa Parlamentet: Politisk konsulent i Bruxelles, 2008-2009

 

Sidst opdateret: HD Markedsføring // 01/02/2024