Serie: Ligestillingsproblematikker på arbejdsmarkedet

I denne serie udforsker vi de udfordringer, kvinder fortsat møder på arbejdsmarkedet.

07/03/2024

I anledning af kvindernes internationale kampdag den 8. marts 2024 sætter vi fokus på  nogle af de udfordringer, kvinder fortsat møder på arbejdsmarkedet.

Hvordan står det til? Hvad gør virksomhederne, og rykker det noget? Det kan du læse om I denne artikelserie der baserer sig på CBS forskning.

Nyt studie: Kvinder rammes hårdere af fyringer end mænd

illustration CBS

Har man prøvet at miste sit job, ved man, at det kan have vidtrækkende konsekvenser. Udover at man mister socialt netværk og noget at stå op til hver dag, kan en fyring have langvarige økonomiske konsekvenser. Det har studier siden 1990’erne dokumenteret igen og igen.

Alligevel har ingen undersøgt, om der er forskelle i, hvordan jobtab påvirker mænd og kvinder – før nu.

Et nyt studie, som er blevet publiceret i tidsskriftet Labour Economics, viser at kvinder oplever større risiko for arbejdsløshed og lavere indtjening i de første to år efter jobtab sammenlignet med mænd.

Bag undersøgelsen står postdoc på Copenhagen Business School, Anne Sophie Lassen og Ria Ivandić fra London School of Economics.

Læs hele forskningshistorien

Kvinder forbedrer bestyrelserne, men der er stadig for få af dem i topledelsen

illustration CBS

Det er til trods for at vores naboer, Norge, Sverige og Finland alle har langt mere ligestillede bestyrelser. I Norge er der for eksempel 41 procent kvinder i bestyrelserne i gennemsnit.

Der er dog kommet mere opmærksomhed på problemet de seneste år, og det er en god ting, ikke bare for ligestillingen i samfundet, men også for bestyrelserne selv, fortæller Marie Louise Mors, der er professor på Institut for Strategi og Innovation på CBS, hvor hun blandt andet forsker i bestyrelsesdynamikker og hvad der sker, når der er flere kvinder i en bestyrelse.

Sammen med sin kollega Margarethe Wiersema, Professor i Strategi ved University California, Irvine, har hun nemlig undersøgt, hvad det gør ved dynamikkerne i en bestyrelse, når der er flere kvinder med i bestyrelsesarbejdet.

Professor ved CBS: Om 150 år er der ligestilling

illustration CBS

Kun i hvert femte tilfælde går en virksomhed i arv til datteren, viser forskning. Og selv om kvindernes andel har været svagt stigende de seneste 40 år, vil der med den nuværende udvikling gå op imod 150 år, før fordelingen hedder 50 – 50,” fortæller CBS-professor Kasper Meisner Nielsen.

”Som økonom er jeg nødt til at pege på, at de tal udgør et problem. Der er nemlig intet i forskningen, der indikerer, at kvinder skulle være dårligere til at drive og lede en virksomhed. Vi ser altså bort fra næsten halvdelen af vores talentmasse. Det betyder i sidste ende, at vi går glip af vækstmuligheder.”

Læs hele forskningshistorien

Kvindelige iværksættere forskelsbehandles af deres ansatte

illustration CBS

Kvindelige iværksættere skal bare kæmpe hårdere. Det må din datter eller søster være forberedt på, før de pitcher deres forretningsidé til banken eller ansætter deres første medarbejder.

Ny forskning fra CBS viser, at kvindelige iværksættere ikke kun risikerer diskrimination fra eksterne aktører som banker og investorer. De kan også blive udsat for diskrimination fra folk på deres egen lønningsliste.

"Vores forskning viser, at medarbejderne simpelthen er mindre villige til at gøre en ekstra indsats for en virksomhed, der drives af Amanda & Chloe end af Matthew & Joe," siger Vera Rocha, lektor ved CBS.

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 07/03/2024