TDC-topchef skal være mentor for CBS-studerende

Til september vil studerende på CBS få glæde af erfaringer fra toppen, når TDC-topchef Allison Kirkby starter som gæsteunderviser og mentor i rollen som ’Executive in Residence’.

28/08/2019

allison-kirkby-foto-4_347x617.jpg
Foto: TDC

Det er med stor stolthed, at CBS åbner dørene for TDC’s topchef, Allison Kirkby. Med sine over 25 år i ledende stillinger for bl.a. Virgin Media, 21st Century Fox og Procter & Gamble skal Allison øse ud af sin viden for studerende på CBS fra september 2019 og resten af studieåret.

Rollen, som Allison Kirkby indtager, kaldes ’Executive in Residence’ og har tidligere været bestridt af erhvervsfolk såsom Thomas F. Borgen fra Danske Bank og senest Jens Bjørn Andersen, der er direktør i transportvirksomheden DSV.

”I min karriere har jeg selv haft utrolig stor glæde af at møde og blive udfordret af topledere i erhvervslivet, som har delt ud af deres erfaringer – og jeg håber, at min nye rolle her på CBS vil give mig mulighed for at dele ud af viden og erfaring, der vil inspirere den næste generation af ledere,” siger Allison Kirkby.

Hun vil i sin dialog med studerende dele ud af erfaringerne med den digitale transformation, som TDC står midt i:

"TDC er midt i en banebrydende transformation, som vil skabe en helt ny model for den globale teleindustri. Vi skaber to nye virksomheder, der tilsammen skal sikre Danmark som digital frontløbernation. Det var denne unikke transformation, der tiltrak mig til virksomheden – og jeg håber også, at casen vil vække de studerendes interesse,” siger Allison Kirkby.

Opråb til studerende: I skal have erhvervserfaring
TDC-chefen skal både samarbejde med forskere, ledelse og studerende på universitetet – et miljø, som er nyt for hende, men som hun ser meget frem til at indgå i:

”Jeg har selv tilbragt mine formative år i industrien, fremfor på en akademisk institution. Og jeg vil gerne opfordre de studerende til gennem deres studietid at kombinere de akademiske værktøjer med erfaring fra erhvervslivet,” siger hun og tilføjer, at den teknologiske udvikling gør, at digitale kompetencer er særligt vigtige:

”Studerende, der er motiverede efter at tilegne sig digitale kompetencer oveni deres øvrige studier vil have en klar konkurrencefordel på det fremtidige arbejdsmarked,” siger Allison Kirkby.

allison-kirkby-foto-3_617x347.jpg
Foto: TDC

Fra ’Avon Lady’ til CEO
Vejen hen imod at blive topchef for Danmarks største telekoncern har for Allison Kirkby været belagt med masser af arbejde fra en tidlig alder.

Allerede som 12-årig begyndte hun at levere varer for det lokale mejeri i hjembyen Glasgow i Skotland, og to år efter hed stillingen ’Avon Lady’, hvor hun stemte dørklokker for at sælge kosmetik til kvarterets kvinder.

”Som leder har jeg lært allermest ved at tale med folk og møde forskellige mennesker. Jeg får energi og bliver inspireret af at være sammen med talenter, der virkelig har noget på hjerte,” siger Allison Kirkby.

Talegaverne har ført hende langt. Erhvervslederen har nemlig både arbejdet i televirksomheder, mediefirmaer og i dagligvare-industrien.

I 2015 blev Allison Kirkby administrerende direktør i Tele2, hvilket banede vejen for den seneste plads i toppen som øverste chef for TDC – en stilling hun har bestridt siden december 2018.

Vil bruge sin tid på at talentspejde
Som enhver dygtig forretningsleder, søger Allison Kirkby hele tiden efter gensidigt udbytte.

”Udover at dele ud af min erfaring, forventer jeg også at få en god fornemmelse for, hvad der driver fremtidens ledere og dermed få bedre indsigt i, hvordan TDC som virksomhed fortsat kan være en attraktiv arbejdsplads i fremtiden,” siger hun.

For Allison er det at blive tilknyttet et universitet som CBS en stor ære:

”Det er ikke overraskende, at CBS rangerer som den bedste business school i Vesteuropa af Eduniversal i 2018. Og det er en stor ære for mig, at jeg endelig i en alder af 52 år får mulighed for at blive del af universitetsmiljøet på en uddannelsesinstitution i verdensklasse!,” siger Allison Kirkby.

Rektor på CBS, Nikolaj Malchow-Møller, ser da også meget frem til at introducere Allison Kirkby for studerende og for CBS generelt.

”For CBS er det helt centralt, at den udvalgte Executive in Residence kan hjælpe med at bygge bro mellem erhvervslivet og vores uddannelse og forskning. De studerendes kompetencer skal kunne bruges direkte ude i virkeligheden, og Allison kan være med til at sikre, at vi er i sync ift. hvad der efterspørges på arbejdsmarkedet,” siger han og tilføjer:

”Jeg er helt sikker på, at Allison Kirkby er et perfekt match med sin store grad af erfaring i ledende stillinger. Hun og de studerende kan inspirere hinanden gensidigt og dele deres viden til gavn for samfundet”.

Allison Kirkby starter sin tid som Executive in Residence den 19. september, hvor hun holder oplæg om ’Leadership and Transformation’. Oplægget er arrangeret i samarbejde med studenterorganisationen CBS Talks.

Tilmeld dig arrangementet her

Hvad betyder Executive in Residence (EiR)?
•    En mentorrolle, som en udvalgt erhvervsleder bliver tildelt for et studieår ad gangen.

•    CBS studerende deler ud af deres egen viden og får gennem EiR et unikt indblik ind i erhvervslivet og
      praksis på månedlig basis.

•    Rollen som EiR kan udelukkende tildeles topledere i virksomheder, der arbejder sammen med CBS.

•    EiR har eksisteret siden 2017 og har hidtil været besat af Thomas F. Borgen fra Danske Bank og Jens
      Bjørn Andersen fra DSV. Allison Kirkby bliver dermed den tredje i rollen som Executive in Residence på
      CBS.

Læs mere om Executive in Residence her