Professor Ad de Jong bliver første Kraks Fond Professor of Marketing ved CBS

Professor Ad de Jong har fået den prestigefyldte titel som den første ’Kraks Fond Professor of Marketing at CBS’ takket være en generøs bevilling fra Kraks Fond, hvilket giver de Jong mulighed for at gøre sin forskning bredere, særligt inden for markedsføring, og hvad det betyder for bl.a. handel og industri, og dermed nå et bredere publikum.

01/02/2024

Ad de Jong

I fremtiden er der flere virksomheder, der vil få gavn af Ad de Jongs forskning. Bevillingen fra Kraks Fond skal hjælpe med at styrke hans forskning og dele vigtig viden med flere mennesker.

Adam Lindgreen, leder af Institut for Afsætningsøkonomi på CBS, sætter stor pris på oprettelsen af Kraks Fond-marketingprofessoratet. Ifølge ham vil det have stor indflydelse på både CBS og samfundet generelt:

”Ny viden inden for dette område vil være til stor gavn for de mange virksomheder, der arbejder med bl.a. cirkulær økonomi. Med oprettelsen af Kraks Fond-professoratet i markedsføring vil vi få mulighed for at formidle Ad de Jongs forskning til virksomheder og samfundet generelt”.

Ad de Jong selv er beæret:

”Jeg kan udvide min forskning i markedsføring inden for områder som fx cirkulær økonomi. Det er en særlig udfordring, som mange virksomheder står over for i implementeringen af bæredygtig forretningspraksis. Cirkulær økonomi handler ikke kun om genbrug men også om overgangen til en mere bæredygtig produktion og forbrugsmodeller. Min forskning skal finde konkrete løsninger, strategier og best practices, der kan hjælpe virksomheder med at navigere i omstillingen til cirkulær økonomi set fra et markedsføringsperspektiv”.

- Ad de Jong, CBS Professor

Ad de Jongs forskning undersøger også trends og udfordringer inden for frontline-markedsføring, som handler om mødet mellem kundemedarbejderen og kunden. Det er her, at organisationen kan vinde eller tabe kampen mod konkurrenterne, forklarer Ad de Jong:

"I vores digitale tidsalder er det afgørende, at vi kan forstå brugernes følelser for at kunne markedsføre og sælge produkter. Det er vigtigt for medarbejdere, der har direkte kundekontakt, at de har de rette sociale kompetencer”.

Ad de Jong kom til CBS i 2018, da han havde hørt godt om universitetets stærke samarbejdskultur.

“I min karriere har jeg sat stor pris på det tætte samarbejde, jeg har haft med unge såvel som etablerede forskere. I mit nye professorat vil jeg fortsætte det tætte samarbejde med mine kolleger på instituttet, da jeg mener, at flere forskellige perspektiver beriger forskningsprocessen og den viden, vi får”, siger Ad de Jong og afslutter:

”Som ny Kraks Fond Professor of Marketing ved CBS glæder jeg mig til at fordybe mig i forskning, der ikke kun skaber vigtig viden, men også kan forme markedsføring i fremtiden.”

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 09/02/2024