Hvad vil kvindelige danske ledere kæmpe for i fremtiden?

Positiv særbehandling. Kvoter. Ligeløn. Barsel til fædre og så videre. Det er emner, vi jævnligt diskuterer både i Danmark og i udlandet. Men er der overhovedet noget, der forhindrer kvinder i at komme til tops i erhvervslivet? Det er et af de spørgsmål, der skal diskuteres på CBS på kvindernes internationale kampdag torsdag den 8. marts.

16/01/2018

I samarbejde med netværket “Danish Women Business Leaders” har CBS taget et nyt tag på diskussionen om kvindelige lederes muligheder og forhindringer: Vi har spurgt vores studerende og vores alumner om, hvad de oplever som de største udfordringer for kvindelige ledere i Danmark.

- Vi glæder os helt utrolig meget til at diskutere svarene i spørgeskemaet med studerende, alumner, kvindelige ledere og forskere, når vi er vært for denne vigtige debat på en historisk dag som den 8. marts, siger erhvervsdirektør på CBS, Louise Seest.

Teaser: EU konkurrencekommisær og key note speaker Margrethe Vestager, chefredaktør og medarrangør Listbeth Knudsen og CBS-studerende Anna-Sophie Hartvigsen

De 500 deltagere ved CBS-arrangementet på kvindernes internationale kampdag den 8. marts <embedded link til sitet> skal sammen med kvindelige ledere fra virksomheder som Google, Bjarke Ingels Group og Justitsministeriet diskutere og dele erfaringer. Dagen indledes af H.K.H. kronprinsesse Mary og EU’s konkurrencekommissær Margrethe Vestager.

- Nogle gange, så er det som om, at kvinder skal blive lidt til mænd for at kunne lede, for at have magt. Kort hår, business suit – alt sammen variationer over det at være mand, påpeger Margrethe Vestager inden arrangementet og fortsætter:

- Det, der kunne være fantastisk, var at omdefinere ledelse, omdefinere magt, så det er lige attraktivt for begge køn at være gode ledere og være gode magtudøvere. For så bliver det meget bedre for dem, der skal ledes, for dem, på hvis vegne vi udøver magt.

Mere en kæmpe workshop end en konference

- Det er ikke bare endnu en konference om ligestilling og kvinders vej til toppen. Det er faktisk en workshop, en kæmpe workshop, hvor vi skal arbejde helt konkret med, hvad det er for forslag, der skal til for, at vi får flere kvinder på topposter i organisationer i dansk erhvervsliv, fortæller medarrangør og chefredaktør på Mandag Morgen, Lisbeth Knudsen og fortsætter:

- Det, vi skal prøve at finde ud af, er, hvilke forhindringer, der er for, at vi får flere kvinder på lederposter. Er det det berømte glasloft, som vi taler meget om? Eller er glasloftet smadret, så det rent faktisk er noget andet, der er barrieren? Er det noget, der ligger hos kvinderne selv – en tilbageholdenhed omkring de ting, når man først har været ude i virkeligheden og oplevet, at det kan være svært at komme igennem?

- Jeg oplever de studerende som utrolig ambitiøse, og de har ingen hæmninger i forhold til at ønske sig at komme på topposterne. Det bliver spændende at se, om det forholder sig anerledes hos de kvinder, der har været 5-6 år på arbejdsmarkedet. Hvad oplever de? Og hvordan kan vi sammenholde det med, når man har en længere karriere?, spørger Lisbeth Knudsen.

Fremtidens kvindelige ledere, de studerende, byder ind

Netop studentervinklen bliver helt unik. CBS er hovedleverandør af ledere til det danske erhvervsliv – og halvdelen af vores studerende er kvinder. Er det sværere for kvinder at nå toppen? Det mener Anna-Sophie Hartvigsen, studerende på CBS, hvor hun læser International Business and Politics.

Ved siden af studiet er Anna-Sophie Hartvigsen ’President’ for CBS Feminist Society, hvor man prøver at skabe opmærksomhed om ulighed på arbejdsmarkedet. Hun har også været med til at grundlægge organisationen Female Invest, en studenterforening, hvor medlemmerne lærer flere kvinder at investere deres penge og prøver at få flere kvinder ud i den finansielle sektor.

- En stor udfordring for unge kvinder i dag er at få anderkendt, at vi stadig har et problem. I Danmark er vi gået fra at være nummer 12 til nummer 19 på World Economic Forum’s ranking over de mest lige lande i verden. Vi har stadig et af Europas mest kønsopdelte arbejdsmarkeder. Vi har ikke lige løn for lige arbejde endnu. Og kvinder er stadig underrepræsenterede i ledende stillinger, påpeger Anna-Sophie og bemærker:

- Hvis vi kigger på fakta, så er det jo ikke fordi vi mangler kvalificerede kvinder. Siden 1975 har kvinder været overrepræsenterede på gymnasiale uddannelser og på længere videregående uddannelser, og alligevel er det ikke en effekt vi har set ordentligt afspejlet ude i erhvervslivet.

“You can’t be it if you can’t see it!”

Men hvorfor mødes og diskutere disse ting igen? Hvad skal der til for at fremelske diversitet i ledelseslagene?

- Det er enormt vigtigt for unge studerende at have kvindelige rollemodeller i erhvervslivet. Der er et ordsprog, der lyder, ”You can’t be it if you can’t see it!” Det har vi for eksempel set i Norge og Sverige, der indførte kønskvoter i bestyrelser, hvorefter vi så, hvordan det havde en ’trickle down’-effekt i hele samfundet, konstaterer Anna-Sophie, som også deltager i arrangementet i marts.

Program og tilmelding til kvindernes internationale kampdag torsdag den 8. marts på CBS

Sidst opdateret: CBS Careers // 20/10/2021