En markant leder

Christian S. Nissen udnævnes til adjungeret professor på CBS

24/05/2005

Christian S. Nissen udnævnes til adjungeret professor på CBS

Hvordan leder man en offentlig fagtung organisation i spændingsfeltet mellem marked, bureaukrati og profession? CBS udnævner 31. maj 2005 DR’s tidligere generaldirektør Christian S. Nissen til adjungeret professor – og han skal med sin markante karriere som leder i den offentlige sektor sætte fokus på et nyt projektfelt ”Ledelse af fagprofessionelle innovative organisationer i et globalt vidensamfund” på CBS.

En markant turn-around leder og big-bang-direktør

”Christian S. Nissen er en markant turn-around leder i store offentlige fagtunge organisationer og mest kendt i roller som original administrator på Nationalmuseet, som ”big-bang” direktør på Rigshospitalet og som visionær generaldirektør i Danmarks Radio. Derudover markerer han sig hele tiden som central debattør og forfatter inden for ledelsesfeltet og er fx stærkt involveret i debatten om de strategiske og teknologiske udfordringer for public service kanalerne”, siger professor Preben Melander, leder af CBS’ Center for Virksomhedsudvikling og Ledelse (CVL), hvor Christian S. Nissen primært vil være tilknyttet.

Christian S. Nissen er cand.phil. fra Københavns Universitet og cand.scient.pol. fra Århus Universitet. Udover sin karriere som leder i den offentlige sektor har han også undervist på Københavns Universitet – og formidler i dag til stadighed sit syn på forandringsledelse i en lang række publikationer, foredrag og debatindlæg.

Bølgerne går højt en gang i mellem

”Jeg har i 25 år levet i stærke fagprofessionelle kulturer. Bølgerne er tit gået højt mellem på den ene side de fagprofessionelle med deres engagement, professionalisme og derfor også nogle gange enøjethed og på den anden side den udskældte ”moderne management”, der med nogen ret ofte opfattes som en overfladisk generaliserende forandringsmani. Tilknytningen som adjungeret professor til det stærke innovative forskningsmiljø på Center for Virksomhedsudvikling og Ledelse på CBS giver mig en mulighed for at arbejde videre med og belyse dette samspil, som vil få en stadig større betydning i vidensamfundet”, siger Christian S. Nissen.

Ved tiltrædelsesforelæsningen vil Christian S. Nissen tegne baggrunden og give sit første bud på nogle af udviklingsperspektiverne i dette samspil.

Program

• 15:00 - 15:10 Velkomst v/ rektor Finn Junge-Jensen og centerdirektør, professor Preben Melander

• 15:10 - 16:00 Tiltrædelsesforelæsning ”Når managementkulturen møder Kulturen” v/ adjungeret professor Christian S. Nissen

Tid: 31.05 15.00-16.00

Sted: Solbjerg Plads 3, 2000 Frederiksberg

Lokale: Tuborg Auditoriet, 2.02

Tiltrædelsesforelæsningen er offentlig, men tilmelding er nødvendig.

Kontakt Henriette Kofoed på mail hko.om@cbs.dk eller telefon 38 15 29 06.

Sidst opdateret: Communications // 25/05/2005