Hvor skal du hen?

CBS etablerer et karrierecenter

28/02/2005

Ikke en verden til forskel

Der skal ikke være en verden til forskel mellem studium og erhvervsliv – mellem teori og praksis. Det er essensen af CBS’ nystartede karrierecenter

CBS Career Center. Tankegangen er ikke ny på CBS, som har lang tradition for et tæt samspil med erhvervslivet, men nu har strategien fået kød og blod - og et glasbur summende af aktiviteter er skudt op på CBS’ Studenterstrøg på Solbjerg Plads. Her kan de studerende få rådgivning, redskaber og træning i at håndtere og planlægge karrieredrømmene allerede tidligt i studiet. For de tider, hvor den studerende bare kunne håndplukke drømmejobbet er uigenkaldeligt forbi. Nu kræver det knofedt, refleksion og rådgivning.

Uddannelse skal ses i et langt forløb

”I USA og England har man lang tradition for at se uddannelse som et forløb, der går fra vugge til grav – og hér har karriererådgivning været integreret i uddannelsesforløbet i årevis. I Danmark er CBS faktisk den første højere læreanstalt, der formaliserer sin karriererådgivning, og jeg er ret overbevist om, at inden der er gået et par år eller tre, så vil vi se mange af de øvrige institutioner følge efter. For indsatsen er altså uhyre vigtig. Både for universiteterne, for erhvervslivet og for den studerende”, siger leder af CBS’ karrierecenter Mette Reebirk.

Med etableringen af et Career Center har CBS taget et nyt vigtigt skridt i retningen af at styrke samarbejdet med erhvervslivet, fremme internationaliseringen og give sine studerende flere og bedre muligheder for at styrke de erhvervsrettede kompetencer. Formålet skal opfyldes gennem at professionalisere dialogen med virksomhederne om disses kompetence- og rekrutteringsbehov og styrke de studerendes jobforberedelse gennem forskellige karriereaktiviteter og individuel karriererådgivning.

Stor interesse fra virksomheder

”Vores telefoner ringer og ringer. Virksomhederne er meget interesserede i at blive karrierepartnere med CBS. Også de studerende er sultne. Forleden holdt jeg oplæg for 250 overbygningsstuderende – og de sad med åben mund og lyttede. Alle forudsætningerne er til stede for at skabe succes med dét her initiativ – og allerede nu har en del virksomheder - bl.a. Energy Consulting Network, Gaia Solar AS, keyZONE Solutions ApS, MOCH AS, Coloplast, CapGemini og Danske Bank - meldt sig under fanen for at få en kandidat-studerende ud i et praktikforløb. Det tegner rigtig godt alt sammen”, slutter Mette Reebirk.

CBS Career Center arbejder tæt sammen med Civiløkonomernes a-kasse, Forbundet for Kommunikation og Sprog, Civiløkonomerne samt Yngre Civiløkonomer.

Indvielse af CBS Career Center

Torsdag den 3. marts kl. 15:30 - ca. 17:30