Danmark blandt de mest succesrige OECD-lande

International konference afdækker årsagerne

02/05/2006

Trods tung skattebyrde, omfattende velfærdsstat, høj grad af regulering og en meget åben økonomi har Danmark udkonkurreret de fleste højtudviklede markedsøkonomier siden 1980’erne.

Stor international konference på CBS 11. maj analyserer og debatterer Danmarks succes – og anledningen er udgivelsen af bogen ”National Identity and the Varieties of Capitalism: The Danish Experience”, der som hovedkonklusion fortæller, at danske og økonomiske institutioner har fremmet en glidende tilpasning til globaliseringens udfordringer.

”Konferencens formål er at drøfte de institutionelle forhold - økonomiske, politiske og kulturelle - der har gjort det muligt for Danmark at være blandt de mest succesrige OECD-lande i den globale økonomi. Konferencen adresserer både de historisk-institutionelle årsager til Danmarks ydeevne og de fremtidige udfordringer. Desuden lægges der op til en diskussion om mulighederne for, at Danmark kan blive en idealmodel for Europas fremtid, såvel blandt politikere og forskere som i den offentlige debat”, siger professor Ove K. Pedersen.

Konferencen finder sted

11. maj fra 10 til 16 på CBS, Solbjerg Plads 3 i Danske Bank Auditoriet, 2.01 med deltagelse af bl.a. Henning Christophersen og Mogens Lykketoft.

Bogfakta

National Identity and the Varieties of Capitalism: The Danish Experience

Redaktører

John L. Campbell, Professor i Sociologi, Darthmouth College, gæsteprofessor på Internationalt Center for Business and Politics, CBS,

John A. Hall, Dekan, Faculty of Arts, McGill University

Ove K. Pedersen, professor og centerleder på Internationalt Center for Business and Politics, CBS.

Sidst opdateret: Communications // 10/07/2006