CBS vinder anerkendelse

CBS bedst til kvalitetsarbejde i Norden

27/05/2005

CBS bedst til kvalitetsarbejde i Norden

Copenhagen Business School (CBS) er netop blevet fremhævet som det bedste eksempel på kvalitetsarbejde blandt universiteter i Norden.

Et nordisk netværk for kvalitetssikring af videregående uddannelse, NOQA, står bag konkurrencen. Sammen med evaluerings- og kvalitetssikringsinstitutter i Finland, Norge, Sverige og Island er EVA medlem af det nordiske netværk der hvert år sætter sig for at gennemføre et projekt inden for evaluering og kvalitetssikring af videregående uddannelse.

Målet med dette års projekt var at finde gode eksempler på kvalitetsarbejde blandt videregående uddannelsesinstitutioner i de nordiske lande.

CBS er et enestående godt eksempel

At danske CBS er udnævnt til at være et enestående godt eksempel, har projektets internationale ekspertpanel flere grunde til, nemlig:

• At CBS har implementeret et sammenhængende kvalitetssystem og etableret en evalueringskultur

• At CBS effektivt anvender resultaterne af sine undersøgelser til udvikling og egen læring

• At CBS involverer sine interessenter i kvalitetsarbejdet, der samtidig har åbnet for god dialog fx undervisere og studerende imellem

• At CBS er vidt i sit arbejde med Bolognaprocessens nøgleområder bl.a. ved at have et stærkt fokus på output, dvs. på de kompetencer de studerende opnår gennem deres studier, og ved at have et gennemsigtigt informationssystem.

EVA bad sidste år CBS om at deltage, da CBS gennem mange år har arbejdet med kvalitetssikring. CBS udformede derefter et notat om sin praksis for kvalitetssikring, og under et todagsseminar i april 2005 blev handelshøjskolen sammen med tre andre nordiske universiteter interviewet af et internationalt ekspertpanel. Ekspertpanelet har kigget på flere områder, nemlig på institutionens tilgang til kvalitetsarbejdet, på dens involvering af studerende og eksterne interessenter, på dokumentation, opfølgning og den internationale dimension i arbejdet.

Projektet er i tråd med den fælleseuropæiske Bolognaproces der netop har fokus på kvalitetsarbejde for at sikre sammenlignelighed, gennemsigtighed og mobilitet inden for videregående uddannelse. Europæiske undervisningsministre havde i sidste uge møde i Bergen om de næste skridt i Bolognaprocessen. Og den danske bologna-inspirerede universitetslov fra 2003 lægger vægt på at universiteterne systematisk udvikler og forbedrer kvaliteten af processer og output inden for uddannelse og undervisning.

Sidst opdateret: Communications // 27/05/2005