Stjerneprofessor besøger CBS: ”Vi har allerede mistet vores privatliv”

Shoshana Zuboff er en af verdens førende eksperter i digitaliseringens konsekvenser for individer og borgere. Fredag den 16. december talte hun for en fuld sal af interessenter fra den offentlige og private sektor på CBS.

18/12/2022

Shoshana Zuboff

Tekst: Martine Mengers (mm.slk@cbs.dk) foto: Lise Søstrøm

Det var ikke julen der var skyld i trængsel og alarm på CBS en fredag eftermiddag midt i december. Det var tværtimod Harvard-professor og bestsellerforfatter Shoshana Zuboff som besøgte universitetet.

Den amerikanske professor emerita fra Harvard Business School er blevet verdenskendt for sin teori om det, hun kalder overvågningskapitalisme, som hun præsenterede i sin bog ’The Age of Surveillance Capitalism’ fra 2019. Her udfolder hun, hvordan der siden årtusindskiftet er vokset en ny økonomi frem baseret på data som rummer de mest intime detaljer om os.

Det er således ikke den digitale teknologi i sig selv der er afgørende, men snarere, hvordan den har skabt grundlag for en ny form kapitalisme, hvor tech-virksomheder som Google, Facebook, Microsoft har gjort det til deres levebrød at forudsige vores handlinger og med tiden forme og forandre dem, som Zuboffs afdækker i værket.

Privatlivet er allerede tabt

Omkring 600 mennesker havde trodset juletravlheden og sad klar i CBS’ store hal, da stjerneforskeren gik på scenen.

”Vores demokratiske institutioner har fejlet og har ladt individer og samfund i stikken”, sagde Zuboff, og kom med en nedslående besked:

”Det giver ikke længere mening at tale om, hvordan vi beskytter vores privatliv. Den kamp er tabt. Nu skal vi tale om, hvordan vi får det tilbage.”

Zuboff’s popularitet skyldes blandt andet, at hun har givet os et ordforråd til at forstå de dynamikker der er på spil i den nye, digitale økonomi.

Det mener Mikkel Flyverbom, som er professor på CBS og er en af de danskere der har beskæftiget sig mest med Shoshana Zuboff og overvågningskapitalismen. Han har desuden bidraget til det særnummer af tidsskriftet Organization Theory, som Zuboffs nyeste artikel er at udgivet i. Den artikel, ’Overvågningskapitalisme eller demokrati?’, var udgangspunkt for Zuboffs præsentation:

Flyverbom og Zuboff

CBS-professor, Mikkel Flyverbom er en af de danskere der har beskæftiget sig mest med Shoshana Zuboff og overvågningskapitalismen.

”Shoshana Zuboff har givet os et sprog til at forstå, hvordan de digitale logikker fletter sig ind i vores samfund, på enøjet kommercielle vilkår, som underminerer helt grundlæggende værdier, og fratager os muligheden for at forme den digitale udvikling så den understøtter menneskelige og samfundsmæssige behov. Og så kan hun i høj grad tilskrives det opgør, enkelte regeringer og institutioner i dag har med tech-giganterne”, siger Mikkel Flyverbom der henviser til, at Zuboff værk blandt andet har bidraget til, at EU har taget kampen op mod tech-giganterne.

For nok ved de fleste af os, at tech-giganterne samler data om os, og at de sælger den videre til annoncører, som kan tilbyde os produkter, vi egentlig ikke vidste vi havde brug for. Alligevel bruger vi glædeligt de digitale tjenester, fordi det er nemt, men også fordi konsekvenserne er så abstrakte, at vi har svært ved at gennemskue dem.

zuboff

Enorm rigdom og magt er i dag koncentreret i nye markeder, hvor overvågning af og forudsigelser om vores adfærd bliver købt og solgt. Shoshana Zuboff betegner fænomenet overvågningskapitalisme

De demokratiske institutioner skal redde os

Alligevel mener Zuboff, at der er grund til optimisme, og i særdeleshed i EU, hvor kampen mod tech-virksomhederne allerede er gået i gang.

I april i år præsenterede EU nye konkurrenceregler, der åbner for bøder på op mod 20 procent af den årlige omsætning for dominerende virksomheder.

Således står vi nu ved en skillevej, hvor demokratiet er vågnet op, og begyndt at slå tilbage. Men det er langt fra nok, slår forskeren fast:

”I EU, hvor vi har regulering, er situationen en smule bedre end i U.S, men kampen mod overvågningskapitalismen er kun lige begyndt”, sagde Zuboff.

Hendes vigtigste pointe var, at det er vores demokratiske institutioner der må stoppe tech-virksomheders tyveri af vores data, og på den måde sikre en digital fremtid på menneskelige vilkår:

”Demokratiet det er stadig den eneste institution der kan håndhæve loven, og det eneste der kan tæmme overvågningskapitalismen er netop loven,” afsluttede Shoshana Zuboff.

Det var forskningsplatformen Digital Transformations på CBS som stod for eventet, som udover Zuboff’s præsentation, bestod af en paneldebat med førende danske forskere fra blandt andet DTU, Aarhus Universitet og CBS.

paneldebat

Zuboffs oplæg blev efterfulgt af en paneldebat med førende danske forskere, der arbejder med relaterede emner i deres forskning. I panelet sad Brit Ross Winthereik (professor, DTU), Sune Lehmann (professor, DTU og SODAS, KU), Helene Ratner (lektor, DPU/Aarhus Universitet), Ursula Plesner (lektor, CBS) og Nanna Bonde Thylstrup ( lektor, CBS).

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 18/12/2022