Kunstværk på CBS Bibliotek

Hvad har 10 stålrør at gøre med CBS' identitet? Læs med og oplev biblioteksrummet på Solbjerg Plads på en ny måde.

22/01/2020

Kunstværket ”Desargues”  på CBS Bibliotek

Midt i biblioteksrummet på Solbjerg Plads hænger et kæmpe kunstværk. Det er en stabile af stålrør, som mange studerende sikkert har siddet og betragtet fra læsepladserne langs atriummet, som det så smukt udfylder.

Værket er lavet af Steffen Jørgensen (1940-2015) i starten af 00'erne. Han var maler og grafiker, uddannet på kunstakademiet i Kbh. Blev i 1976 cand.scient. i matematik fra Kbh. Universitet, hvilket tydeligt prægede hans kunst. Med udgangspunkt i projektiv geometri arbejdede han med systemer af punkter og linjer, som han kaldte Konfigurationer.

Værket ”Desargues” er opkaldt efter den franske matematiker G. Desargues (1591-1661). Han var den første til, i matematiske termer, at beskrive den figur, som værket danner og som kaldes Desargues’ teorem.

Figuren viser, hvorledes ti linjer (stålrør) skærer hinanden i ti punkter. På hver linje ligger tre skæringspunkter, og gennem hvert skæringspunkt går tre linjer.

Mobile eller stabile

Figuren, der svæver som et overdimensioneret mikadospil i luften, skulle oprindeligt have været en mobile. Den skulle hænge i kun ét punkt i loftet, så den kunne dreje rundt og dermed illustrere, hvordan figuren ændrer sig, når den roterer. Af frygt for at loftet ikke kunne bære en ét-punkts-ophængning, er den i stedet fastgjort i tre punkter og er dermed blevet en stabile, hvor man er nødt til selv at bevæge sig rundt om den, for at oplevere effekten af rotationen.

Figuren har dannet afsæt for udformningen af CBS’ nuværende logo.

Et symbol på CBS' dynamiske organisation

"Desargues figuren er med sine mange krydsningsfelter et malende billede på kommunikation og grænseoverskridende netværkssammenhænge.
Stabilen udgør således en metafor for CBS som et netværk med udviklingslinjer og forbindelser i mange retninger, men med lige så mange forankringer og kontaktpunkter som energier og ideer kan krydse igennem uden at skulle passere et fælles centrum. Med andre ord fungerer figuren på fornem vis som et markant symbol på en levende, synlig og dynamisk organisation.”

Sådan beskrev Michael Cotta-Schönberg (tidligere Biblioteksdirektør) stabilen da Handelshøjskolens Bibliotek flyttede fra Rosenørns Allé til Solbjerg Plads.

Måske oplever du kunstværket på en ny måde, næste gang du besøger CBS Bibliotek for at låne en bog eller studere med udsigt til den svævende stabile.

Der er mange andre kunstværker på CBS.
Læs mere om Art at CBS

Sidst opdateret: CBS Library // 22/01/2020