Bliv bedre til at søge efter litteratur

I dette semester har du igen mulighed for at opgradere dine søgekompetencer. Se hvilke muligheder du har.

16/09/2021

I dette semester har du igen mulighed for at opgradere dine søgekompetencer.

Tilmeld dig i CBS Library Calendar

Vi underviser i at finde litteratur til opgaver og projekter, og hvordan man laver litteraturlister og referencer med softwaren Mendeley.

Du kan også blive skrap til at finde virksomheders finansielle data, forbrugerindsigt og markedsrapporter. Også tilbyder vi introduktion til Bloomberg og spørgeskemaværktøjet Qualtrics samt analyseværktøjet Nvivo. Alle kurser afholdes flere gange i løbet af semestret og mange af dem er online.

Find litteratur til dine opgaver og projekter

På denne workshop er der fokus på at finde og evaluere akademisk litteratur til dine opgaver og projekter. Du vil få indblik i arbejdsprocessen og metoderne omkring at udføre en kvalificeret litteratursøgning, så du kan lokalisere de mest anvendelige kilder til at understøtte dit akademiske arbejde. Du bliver introduceret til en række relevante databaser som indeholder bøger og artikler.

Referencelister og teksthenvisninger med Mendeley

Mendeley bruges til at samle og gemme referencer til artikler, websider, bøger etc., og dermed holde overblikket over de kilder, du bruger i dine opgaver. Mendeley fungerer sammen med programmer som Word. Det betyder, at du kan indsætte henvisninger og lave en referenceliste baseret på de kilder, du har samlet i Mendeley. Uanset om du bruger APA eller en anden citationsform, hjælper Mendeley med at lave det korrekt.

Analyse af kvalitativ data med NVivo

NVivo er et software kan bearbejde og analysere de fleste typer af kvalitative data, for eksempel interviews, SoMe-posts, videooptagelser og surveydata. På dette kursus bliver du introduceret til udvalgte funktioner der hjælper dig til at komme igang med at anvende NVivo. Du vil få kendskab til at importere data, til kodning og til at arbejde med analyseforespørgsler.

Literature reviews with NVivo and Mendeley (kun på engelsk)

In this course, we will look at how to combine the two different softwares in an effort to inform your literature review. NVivo can help you make sense of unstructured and semi-structured data through the systematic organization, computation, and analysis of all types of data, including scholarly prose. Mendeley helps you keep track of your readings by capturing and organizing full-text contents as well as bibliographic data.

Academic integrity in your student work (kun på engelsk)

In this course, we will look at some of the most common scenarios, where academic integrity is of the essence, including referencing, data collection, analysis, & reporting, as well as information research, and we will discuss how to achieve ethical, transparent, balanced and unbiased practices in your academic work.

Questionnaires with Qualtrics (kun på engelsk)

Qualtrics is a professional survey tool which can help you collect, analyze, and present quantitative data. In this course we will cover basic Qualtrics features, and do some exercises. Qualtrics allows you to create advanced and diverse questionnaires for a wide range of platforms, including e-mails, paper, and the web. It also allows for the collation of data and export of results to PowerPoint, Excel etc.

Financial data through Eikon and Datastream (kun på engelsk)

Learn to navigate the Eikon and Datastream databases through this basic introduction. The aim is that you will be able to locate and download company and financial data by yourself. The databases provides international financial, economic, stock market and company data.

Company/Industry/Market – where do I find information? (kun på engelsk)

This introduction offers an overview of where to locate information on a company, on industries and markets.

Bloomberg Basics (kun på engelsk)

Learn to navigate Bloomberg through this basic introduction. The aim is that you will be able to locate and download company and financial data by yourself.

Sidst opdateret: CBS Library // 16/09/2021