Rekordhøjt antal ansøgere på CBS’ uddannelser

CBS har 16 pct. flere ansøgere end sidste år. Rektor Nikolaj Malchow-Møller glæder sig over de mange ansøgere men understreger samtidig, at der kan være flere veje til et spændende og meningsfyldt arbejdsliv.

06/07/2023

ansøgerantal

Foto: Kasper Kristoffersen/CBS

Den 5. juli var der ansøgningsfrist til bacheloruddannelserne i kvote 1. De nye tal viser, at 6036 førsteprioritetsansøgere har søgt en bacheloruddannelse på CBS, hvilket er det højeste ansøgertal nogensinde, og en stigning på 16 procent i forhold til 2022. På landsplan er den gennemsnitlige stigning i ansøgertallet på universiteterne otte procent.

”Jeg er først og fremmest glad for den store interesse, som de unge igen har vist CBS. Det bekræfter mig i, at CBS’ medarbejdere har udviklet nogle meget attraktive uddannelsestilbud. Men jeg er også opmærksom på, at vi ser ind i en situation, hvor vi desværre kommer til at afvise rigtig mange kvalificerede ansøgere,” siger Nikolaj Malchow-Møller, der er rektor på CBS.

Derfor har han et budskab om livslang læring til alle ansøgerne:

”Til dem, der ender med at blive optaget, vil jeg sige: Jeg håber, at jeres studiestart bliver indledningen på en lang relation til CBS. Og til dem, der desværre ikke kommer ind: Husk, at arbejdslivet er under forandring, og at ens første uddannelse ikke definerer resten af ens arbejdsliv.  Mange af os kommer i fremtiden til at have flere karrierer gennem livet og skal derfor løbende lære til og fra os,” siger Nikolaj Malchow-Møller.

Efterdønninger af corona

Generelt har flere unge i år søgt om optagelse på en videregående uddannelse og forklaringen skal formentlig findes bl.a. i en post corona-effekt. I 2020 og 2021 bidrog nedlukningen af samfundet til at flere søgte ind på videregående uddannelser, da mulighederne for udlandsrejser eller beskæftigelse var stærkt begrænsede, mens der sidste år, hvor der var mere gang i beskæftigelsen og bedre muligheder for at rejse, tage på højskole og lignende, var lavere søgning. Derfor har mange unge formentlig taget et ekstra sabbatår og er nu blevet klar til at læse. Derudover skyldes en del af stigningen også, at der er flere internationale ansøgere.

Svar på ansøgning den 28. juli

Beskeden om optagelse bliver sendt på mail fra midnat den 28. juli. Derefter kan dem, der er tilbudt en studieplads, logge ind på studenterselvbetjeningen og acceptere pladsen.

Udvalgte fakta om CBS

• I alt udbyder CBS 18 bacheloruddannelser.
  • Ni ud af ti dimittender får job i den private sektor.
Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 06/07/2023