Ny institutleder for Institut for Afsætningsøkonomi på Copenhagen Business School

30/01/2024

Thyra Uth Thomsen

Det er en anerkendt professor inden for forbrugerforskning med stor erfaring og en stor passion for uddannelse, der skal være den næste leder af Institut for Afsætningsøkonomi på CBS. 1. april afløser professor mso Thyra Uth Thomsen professor Adam Lindgreen, hvis stilling udløber efter otte år.

Thyra Uth Thomsen begyndte sin forskerkarriere med en ph.d. fra Aarhus School of Business, og hun blev derefter adjunkt ved Roskilde Universitet og kom til CBS i 2004 som lektor ved Institut for Afsætningsøkonomi. Fra 2017-2020 var hun souschef på instituttet, og i de sidste otte år har hun været Academic Director for CBS’ adjunktuddannelse. Hun sidder pt. også i studienævn for HA Almen og cand.merc.

Thyra har været dybt involveret i strategiske initiativer både på institutniveau og på tværs af CBS og er en dedikeret og ambitiøs samarbejdspartner, der har arbejdet hårdt for, at CBS skal ligge i top inden for pædagogik og uddannelse.

“Jeg er beæret over at få mulighed for at føre Institut for Afsætningsøkonomi ind i en dynamisk fremtid. Vi vil fortsætte med at sætte fokus på den indflydelse, vores spændende fagområde har på både erhvervsliv og samfundet generelt. Set i lyset af et uddannelseslandskab i rivende udvikling ser jeg meget frem til, at vores forskning på instituttet skal bidrage til CBS’ uddannelsesportefølje i tæt samarbejde med både eksterne og interne interessenter,” siger Thyra Uth Thomsen.

Ifølge konstitueret rektor Inger Askehave matcher Thyras kompetencer og de store skift i uddannelseslandskabet, der er på vej både for CBS og den danske universitetssektor, hinanden rigtig godt.

“Thyras forskningsresultater og hendes betydelige erfaring med at lede og udvikle transformative marketinguddannelser viser i høj grad hendes evne til at skabe nødvendig forandring og tænke helhedsorienteret. Uddannelseslandskabet er under forandring på CBS og i Danmark, så Thyras kompetencer er meget værdifulde for os. Hun er empatisk, dedikeret og en samarbejdsorienteret leder, og jeg ser frem til at byde hende velkommen i institutlederkredsen på CBS,” siger konstitueret rektor Inger Askehave.

“Jeg vil også gerne sige tusind tak til Adam Lindgreen. De resultater, Adam har opnået i sin tid som institutleder, er bemærkelsesværdige. Forskningskvaliteten er i den grad højnet, og instituttets faglige omdømme er i top,” tilføjer Inger Askehave.

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 08/02/2024