Industriens Fond booster forskning i big social data

CBS får 6,2 mio. kroner af Industriens Fond til forskning i big social data. Danske virksomheder er ikke gode nok til at kombinere datastrømme fra sociale medier med big data fra fx websider og kundedatabaser. Design af nye analysemodeller kan give afgørende konkurrencefordele.

20/10/2015

Industriens Fond giver 6,2 mio. kroner til forskning i big social data målrettet danske virksomheder. Forskningsprojektet er casebaseret og kan med design af ny analysemodeller – som samler big data-strømme fra virksomhedsdatabaser, websider og sociale medier som facebook, instagram, pinterest, twitter og Linkedin – give virksomheder en gylden fordel. Rektor Per Holten-Andersen glæder sig over støtten fra Industriens Fond:

- Vi er stærkt begejstrede over, at Industriens Fond har valgt at støtte CBS' forskning i big data. Vi har unikke forskerkompetencer på området og har blandt andet tidligere kunnet give præcise forudsigelser i salg af fx iPhones baseret på trafik på sociale medier. Analysemodellerne kan nu med hjælp fra Industriens Fond videreudvikles til gavn for danske virksomheder, siger Per Holten-Andersen.

Industriens Fond er i gang med offensiv for at få undersøgt, hvordan danske virksomheder får konkret viden ud af arbejdet med big data. Under temaet "Big Data – fra vision til handling" støtter Industriens Fond i alt fem forskningsprojektet, som introduceres ved en konference 23. oktober. Administrerende direktør Mads Lebech siger om forskningsprojektet i big social data:

- Der ligger et stort potentiale i at kombinere virksomheders egne data med relevant data udefra. Projektet skal hjælpe virksomheder til at forudsige blandt andet kundeadfærd og dermed stille virksomhederne bedre i forhold til produktinnovation og forretningsudvikling. Særligt har vi lagt vægt på, at projektet giver virksomhederne nogle let anvendelige værktøjer, der kan skabe konkrete resultater og styrke konkurrenceevnen, siger Mads Lebech.

Forskningsprojektet på CBS ledes af professor Ravi Vatrapu, som har indsigt i computational social science. Derudover deltager professor Lisbeth la Cour– Econometrics, professor Torsten Ringberg – marketing, lektor Daniel Hardt – computational linguistics og ekstern lektor Per Østergaard jacobsen – business analytics.

Projektet vil med big social data-analyse styrke brugerforståelse, produktudvikling og markedsføring for virksomheder som TDC, Kræftens Bekæmpelse og Jyllands-Posten. Professor Ravi Vatrapu siger om forskningen:

- Projektets mål er at omsætte big data-mængder til business-muligheder.  Projektet vil systematisk indhente, kombinere og analysere virksomhedsdata og sociale data, og med dem forudsige fx salgstal og indtægter. Derudover vil projektet udvikle datavisualiseringer til analyse af nøgletal og monitorering af omdømme. Vi har til hensigt at generere vigtige fakta, indsigt man kan handle på, og dermed give værdifulde resultater og bæredygtig forandring for danske virksomheder, siger Ravi Vatrapu.

Industriens Fond støtter ud over forskningsprojektet i "Big social data" også CBS-forskningsprojektet "Fra big data til big business". Projektet er ledet af professor Thomas Ritter, CBS, deruodover deltager lektor Hans Eibe Sørensen fra Syddansk Universitet, professor Poul Houman Andersen fra Aalborg Universitet og professor Jan Damsgaard også fra CBS.

Alle fem forskningsprojekter præsenteres på konferencen 23. oktober. Du kan læse mere om Industriens Fond's "Big data – fra vison til handling".

For flere oplysninger kontakt Industriens Fond, formidlingsansvarlig Ole Østrup, + 45 23 80 06 60, eller CBS, presseansvarlig Mikael Koldby, +45 40 20 44 54. Du kan også kontakte forskningsprojektet, professor Ravi Vatrapu, +45 24 79 43 15.

 

Læs Jyllands-Postens omtale af forskningsprojektet

Sidst opdateret: Communications // 17/12/2017