Forskere bruger tweets til at forudsige iPhone-salg

Nyheder

De millioner af Twitter-opdateringer, de såkaldte ’tweets’, der dagligt sendes verden over, kan være med til at forudsige salg af produkter. Det viser forskning fra Ravi Vatrapu, professor på CBS, der har været med til at udvikle en metode til at forudsige en ny iPhones salgstal ud fra tweets. Det skriver Videnskab.dk.

14/10/2014

Hvor mange iPhones vil blive solgt, når en ny model lanceres? Hvis dit bud er ’mange’, er det væsentlig mindre præcist, end en ny metode, som professor Ravi Vatrapu, professor i ’human computer interaction’ og leder af Computational Social Science Laboratory på CBS, har været med til at udvikle. Metoden kan nemlig forudsige næste kvartals salgstal med en margin på plus/minus fem procent.

Ravi Vatrapu har sammen med de to studerende Niels Buus Lassen og René Madsen skabt en metode på baggrund af eksisterende forskning, der kan give et hidtil uset præcist bud på salg af iPhones. Netop det produkt er blevet valgt som eksempel, fordi Apples telefon i årevis har været et af de mest omtalte produkter globalt.

20 dage
I forskernes metode lægges det samlede antal tweets, der omtaler produktet, sammen, og forskerne kan se en sammenhæng mellem antallet af tweets 20 dage før et kvartal og det faktiske salgstal i kvartalet.

- Vi siger, at en tweet om en iPhone viser, at en bruger er opmærksom på iPhones. Vi ved ikke, om brugeren er en eksisterende kunde eller en kommende kunde eller bare en robot, der sender automatiske beskeder ud om iPhones, men det er heller ikke vigtigt for os. Det vigtige er, at brugeren er opmærksom på produktet, og at den opmærksomhed altid vil befinde sig på et af fire stadier, siger Ravi Vatrapu til Videnskab.dk.

Han og resten af holdet bag vil nu arbejde videre med at forbedre metoden.


For mere information om Ravi Vatrapu.

Sidst opdateret: Communications // 17/12/2017