Debatmøde om Jagten på fremtidens lederskab

Jagten på fremtidens lederskab – Når lederskabelse opstår på kanten af den kendte virkelighed og fremtidens ukendte mulighedsrum

Mandag, 27 januar, 2014 - 16:00 to 19:30

Hermed indbydes du til sæsonens andet debatmøde i København, som arrangeres i samarbejde mellem CBS, DJØF’s Forlag og Forum for fremtidens offentlige ledelse og styring.

Vi er efterhånden blevet mere opmærksomme på, at vores måde at lede mennesker, organisationer og samfund på har stor betydning for vores muligheder for at skabe værdi i samfundet, inddrage og motivere mennesker på arbejdspladsen samt at skabe en arbejdskultur, der på langt sigt skaber konkurrencefordele, medejerskab, intenst engagement og ægte in- novationskompetencer.

Men det kritiske spørgsmål er, hvordan vi mobiliserer og skaber dette lederskab. Det gøres ikke gennem traditionelle ledelsesstrukturer, autoritetshierarkier, markedsmekanismer, simple styringsteknologier og regneark. Lederskabets emergerende værdier og drivkræfter er ofte unikke, skjulte, skrøbelige og personbårne, tit skabt ved lokale tilfældigheder, og mobiliseret af enkeltpersoners intuition, visioner, fremtidssyn, ildhu og skaberkraft. Det paradoksale er, at vi i den offentlige debat tillægger den centrale politisk, administrative styring en stor betydning. Men problemet ved denne styring er, at den er forankret i et stort og fragmenteret forvaltningshierarki, der lever fjernt fra virkelighedens ondartede problemer og menneskers reelle arbejdspraksis og sociale udfoldelsesmuligheder.

Vi har brug for et alternativt syn på lederskab og samfundsskabelse, der er mere åbent, bæredygtigt, autentisk og tættere på mennesker og deres lokale virkelighed. Det komplekse procesbårne syn på lederskabet står i kontrast til samfundets konventionelle managementsyn, som ofte i sin tankegang er universelt, rationalistisk, konceptbåret, centralistisk og systembaseret. Hvis vi som samfund og ledelse skal understøtte fremtidens lederskabskompetencer, er det vigtigt, at vi har blik for og tør afprøve alternative ledelsesformer, idet vi må forholde os til det komplekse og ustyrlige mulighedsrum: Dvs. at lederskabelse ligesom kunstudfoldelse ikke kan målstyres, men at lederskab opstår gennem en mobilisering af skjulte og ukendte energier og uopdagede mulighedsrum, nicher og sprækker. Denne lederskabelse forudsætter psykologisk og social responsivitet, fantasi, intuition, empati, emergens, musikalitet, dramaturgi og originalitet etc. Fremtidens lederskabelse er på denne måde ikke resultat af videnskabelige evidensbaserede studier, systematiske analyser, rationelle blik på forretningsmetoder (best practice) etc. De kritiske og væsentlige og bærende ledelsesideer og kompetencer må tage afsæt i virkeligheden og menneskers daglige arbejdspraksis. De må derfor skabes gennem eksperimentarier, leg og læring på kanten af fremtidens forestillede rum.

Vi har inviteret 3 kompetente oplægsholdere til debatmødet:

Jens Skou Olsen, der er BA i musikvidenskab, kunstner og docent på det rytmiske konservatorium. Han er en kompetent jazzmusiker og forfatter til flere publikationer om ledelse og styring, herunder den inspirerende bog »Musisk Ledelse – Vejen til et levende arbejdsliv«, som udkom i 2013.

Hanne Dorthe Sørensen, der er cand.scient.pol. og ekstern lektor på Master of Public Governance. Hun har tidligere været direktør for Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling og er ejer af uddannelsesvirksomheden »Lederskabelse«.

Christa Amhøj, der er cand.mag. Ph.D. i styringsteknologier og ekstern lektor på Center for Virksomhedsudvikling og Ledelse (CVL) på Copenhagen Business School (CBS).

Mødet ledes af professor Preben Melander, CVL/CBS.

Debatmødet afholdes
Tid:Mandag den 27. januar 2014 kl. 16.00-ca. 19.30

Sted: Copenhagen Business School, bygning »Kilen«, Kilevej 14 A/B, 2000 Frederiksberg. Mødelok. Ks43.

Mødelokalet ligger i stuen (adgang via hovedindgangen og så til højre). Der er gode parkeringsforhold. Kør ind på Handelshøjskolens campus fra Nyelandsvej ad P. Andersens Vej og følg parkeringsarealet ned langs Solbjerg Plads-bygningen ned mod Ndr. Fasanvej. Du kan parkere gratis tæt på bygningen, hvis du kommer i god tid. Metrostation »Fasanvej« ligger også tæt ved.

Efter den faglige debat vil der være uformelt socialt samvær i vestibulen. Her vil blive serveret en let anretning med øl og vand og efterfølgende kaffebord. Prisen for deltagelse udgør kr. 500,00 inkl. moms pr. deltager.

Tilmelding kan ske ved at kontakte DJØF’s Forlag via e-mail: forlag@djoef.dk

Tilmeldingsfristen er torsdag den 23. januar 2014.

Bemærk: Der er begrænset deltagerantal.

Sidst opdateret: Communications // 17/12/2017