Velkommen

Europapolitisk chef Lykke Friis er ny adjungeret professor på CBS

09/05/2005

Europapolitisk chef Lykke Friis er ny adjungeret professor på CBS

Europapolitisk chef i Dansk Industri Lykke Friis tiltræder fredag den 13. maj 2005 med forelæsningen

”Hvad nu hvis… EU’s forfatningstraktat og den franske folkeafstemning” som ny adjungeret professor på CBS inden for områderne Europæiske Studier og Europaforskning.

Værdifuld sparringspartner

Gennem sit omfattende teoretiske forfatterskab og sin professionelle karriere bliver Lykke Friis en yderst værdifuld sparringspartner - ikke blot for forskningen i europapolitiske emner – men også i den generelle udvikling af CBS' studier til glæde for både studerende, forskere og offentligheden i det hele taget.

”CBS vil med tilknytningen af Lykke Friis markere forbindelsen mellem den akademiske forskning og formidlingen af resultaterne til offentligheden. Inden for et område som Europæiske Studier er det måske særligt vigtigt med den aktualitet og betydning området har for den almindelige danskers hverdag. Der er få, der som Lykke Friis har formået at formidle det ofte komplicerede EU-stof til offentligheden – og det er derfor en fjer i hatten for europaforskningen på CBS, at Lykke Friis bliver tilknyttet som adjungeret professor. Vi glæder os meget til samarbejdet”, siger Michael Herslund, leder af Center for Europaforskning, CBS.

For mange mure i Danmark

"I modsætning til f.eks. USA er der alt for mange mure i Danmark. Der er stadig for lidt interaktion mellem f.eks. forskningen, erhvervslivet og centraladministrationen. Med mit adjungerede professorat håber jeg at kunne være med til at være murbrækker ml. verdenerne".

"Jeg er særlig glad for, at professoratet primært retter sig mod Europaforskningen. På trods af at Danmark er europamestre i folkeafstemninger, er EU-forskere i Danmark paradoksalt nok en mangelvare. Der er ellers nok at tage fat på i en tid, hvor EU-landene både skal håndtere en historisk stor udvidelse og for alvor finde et svar på globaliseringens udfordringer. Da CBS er en institution, der kan spænde over hele registret - lige fra EU's konkurrencepolitik over demokratiproblemer til handels- og udviklingspolitik - ser jeg frem til et frugtbart samarbejde".

Tid og sted for tiltrædelsen

Fredag 13. maj 2005 kl. 14:00

Auditorium SC 033

Copenhagen Business School

Dalgas Have 15, 2000 Frederiksberg

Lykke Friis (f. 1969) har en kandidatgrad i økonomi fra London School of Economics (1992) og i statskundskab fra Københavns Universitet (1993). Hun opnåede i 1997 ph.d.-graden sammesteds med afhandlingen "When Europe Negotiates - from Europe Agreements to Eastern Enlargement".

Lykke Friis har omfattende professionel erfaring fra forskelligartede ansættelser på opinionsinstitut (1993) og Industriministeriet (1994), som seniorforsker og forskningschef ved DUPI (1999-2003), samt studieophold i Bruxelles og Luxembourg (1994) og Warszawa (1995).

Sidst opdateret: Communications // 10/05/2005