Velkommen

Thomas Harder - ny adjungeret professor på CBS

04/10/2004

Med forelæsningen ”Hellere tosproget end tvetunget”

på Dalgas Have 15 den 7. oktober 2004 fra kl. 14:30 til 15:30 tiltræder Thomas Harder som adjungeret professor på Fakultet for Sprog, Kommunikation og Kultur. Der er store forventninger til, at hans dybe indsigt i det italienske og det danske samfund, hans store erfaring som oversætter og tolk samt hans fremragende evner som formidler vil være til stor gavn og inspiration for både studerende og ansatte.

Thomas Harder er cand.mag. i italiensk og historie og har en erhvervssproglig diplomuddannelse og en konferencetolkuddannelse fra CBS. Han er tidligere formand for Statens Litteraturråd og de europæiske Aristeion-Juryer for Oversættelse og Litteratur og p.t. formand for Dansk Forfatterforenings Internationale Udvalg

”Der er ingen tvivl om, at Thomas Harders alsidighed og roste produktion spiller en stor rolle for vores udnævnelse af ham – men det væsentlige er også hans hans åbenlyse formidlingsevner og hans erfaringer som oversætter og tolk, som ikke kan undgå at komme alle på fakultetet til stor gavn. Vi glæder os utrolig meget til vores fremtidige samarbejde, og ønsker Thomas Harder hjertelig velkommen på CBS”, siger professor Iørn Korzen, Formand for Indstillingsudvalget.

Centralt i Thomas Harders virke står forholdet til Italien, som han har beskæftiget sig indgående med i sin egenskab af bl.a. forfatter, oversætter, foredragsholder, litteraturanmelder samt leder- og madskribent. Denne store spændvidde har sikret ham anerkendelse i akademiske kredse såvel som i offentligheden, hvor hans skribent- og foredragsvirksomhed nyder stor popularitet, hvad enten emnet er ”mafia” eller ”madlavning”.

Siden 2003 har CBS aktivt søgt at opprioritere de adjungerede professorater i erkendelse af, at virksomhedsbilledet i dag er så kompliceret, at kravene til virksomhedsledelse er blevet både større og bredere. Disse krav imødekommer CBS i et samspil mellem de traditionelle erhvervsfag og humaniora og dette har indtil nu resulteret i 19 adjungerede professorater til en række markante personligheder som fx Tor Nørretranders, Klaus Rifbjerg, Søren Mørch og altså senest Thomas Harder.

En adjungeret professor er forholdsvist løst tilknyttet universitetet og afkræves ikke samme videnskabelige forskningsproduktion som et traditionelt professorat.

Sidst opdateret: Communications // 18/10/2004