Styrkelse af amerikanske forhold

CBS udnævner Carl Pedersen til adjungeret professor

02/02/2006

CBS udnævner Carl Pedersen til adjungeret professor

Den amerikansk-fødte lektor Carl Pedersen udnævnes til adjungeret professor ved Center for Amerikanske Studier

tirsdag d. 7. februar 2006.

Med udnævnelsen af Carl Pedersen tilføres CBS stor viden og værdifuld erfaring om amerikanske sociokulturelle og udenrigspolitik.

Markant skikkelse med stor viden om amerikansk kultur og samfundsmæssige forhold

”Vi glæder os meget til at få Carl Pedersen tilknyttet til Center for Amerikanske Studier. Dels har han i to årtier været blandt de ledende kræfter i udviklingen af amerikanske studier i Danmark, dels interesserer han sig i sin forskning for nogle områder, som klart vil styrke os i bestræbelserne på at udvikle et samlet perspektiv på de amerikanske kontinenter. Jeg tænker her særligt på hans mange bidrag til forskningen af raceforhold i USA, samt på hans studier af kulturelle og samfundsmæssige forhold i Caribien. Hertil kommer, at han i de senere år er blevet en markant skikkelse i de danske mediers dækning af især USA’s udenrigspolitik. Jeg er overbevist om, at Carl Pedersens tiltrædelse er begyndelsen på et samarbejde, som vil være til stor gavn for CBS," udtaler centerleder for Center for Amerikanske Studier, Niels Bjerre-Poulsen.

Fokus på tendenser og udfordringer i det 21. århundrede

"Jeg har længe været imponeret af den indsats som Center for Amerikanske Studier har ydet med de mange seminarer og konferencer, som centret siden sin oprettelse har arrangeret. Frem for blot at fokusere på enkelte nationer mener jeg desuden, at det er prisværdigt, at CBS har oprettet et undervisnings- og forskningscenter, der som sit område har studiet af hele den vestlige halvkugles historie, kultur og samfundsforhold. Jeg var derfor meget beæret, da jeg fik at vide, at jeg skulle udnævnes som adjungeret professor, og jeg vil i min tiltrædelsesforelæsning

”The Epic of Greater America in the 21st Century” tale om de demografiske ændringer, der har bragt nationerne i den vestlige halvkugle tættere på hinanden samtidig med, at modstanden mod indvandringen fra Latinamerika i USA og Sydamerikas venstredrejning kan føre til konflikter i det 21. århundrede," siger  Carl Pedersen.

Tid: 7. februar kl. 15.00-17.00

Sted: CBS, Dalgas Have 15