Prisoverrækkelse

Hvem får Danmarks største markedsføringspris?

13/02/2006

Den 15. uddeling af Danmarks største markedsføringspris "HBH Prisen 2006" finder sted den 20. februar på CBS.

Prismodtagerne vælges af HBH-fondens bestyrelse, der består af rektor på CBS Finn Junge-Jensen (formand), lektor på CBS Mogens Bjerre, Jens Bødtcher-Hansen og Mads Bødtcher-Hansen.

HBH Prisen uddeles hvert år til hhv. en virksomhed/person/organisation, der har medvirket til at fremme god markedsføring.

Der uddeles to priser – dels en til en virksomhed/person/organisation, og dels en til en cand. merc. hovedopgave, som bestyrelsen finder, lever op til fondens formål.

Turn-around af et mærkevarebrand

I år, tildeles prisen dels til en virksomhed og en person, der markedsføringsmæssigt har gennemført en turn-around af de større, hvilket har betydet væsentligt stigende omsætning, flotte økonomiske resultater, og ikke mindst, at virksomhedens produkter er blevet attraktive for de detaillister, der skal sælge den.

Der er ganske enkelt tale om en mærkevare, der er kommet tilbage, og det endda i en form, der synes stærkere end nogensinde.

Personlig branding

Interessant er det da også, at det ikke blot er virksomhedens produkter, der har vakt opmærksomhed, men i lige så høj grad virksomhedens direktør. Hans karismatiske udstråling har skaffet virksomheden omtale i mange medier – også i medier, hvor man normalt ikke ville finde reklamer for virksomhedens produkter.

På CBS betegnes dette for ”personlig branding”, der på sjældent dygtig vis er blevet koblet til virksomheden og dermed skabt en unik aura omkring produkterne, som virksomheden store, internationale konkurrenter ikke længere er i besiddelse af.

I en global sammenhæng har prismodtageren vist, at også enkeltpersoner kan brænde igennem, og når det som her, samtidig kan ”trække” en virksomhed og dens produkter med, giver det et godt billede af, hvor langt det er muligt at komme, når man kan læse og forstå globale tendenser. Selv om vi ikke alle er ens, er der dog segmenter, der kan genkendes på globalt plan.

Arrangement afvikles den 20. februar kl. 15-17 i auditorium SC033 på CBS, Dalgas Have 15, 2000 Frederiksberg., hvor alle naturligvis er velkomne.

Pris til bedste hovedopgave

På dagen uddeles også en pris til forfatter/forfattere af en cand. merc. hovedopgave, som har vist hvor langt det er muligt at komme inden for de givne rammer. Der er denne gang nomineret 3 forskellige hovedopgaver – vinderen afsløres den 20. februar.

Den første opgave handlede om muligheder for at forbedre produktudviklingsprocesser – og minimere de tilknyttede ressourcer – en fremragende opgave med såvel teoretiske som praktiske pointer. Opgaven er skrevet af Thomas Buus Madsen og Christian Harpsøe.

Den anden opgave beskæftigede sig med de problemer brugerne af forskellige produkter oplever – fordi de er brugere. De kaldte det stigmatisering og tog udgangspunkt i dels høreapparater og dels Viagra. Opgaven er skrevet af Sarah Mrabet og Tobias Hoff.

Den tredje opgave sammenligner den konceptuelle udvikling i strategi litteraturen og branding litteraturen. Dette er gjort ved hjælp af en videnskabsteoretisk metode, der med udgangspunkt i en paradigmatisk analyse af uviklingen på strategi området er blevet brugt til at vurdere hvad det næste skridt er på branding området. Opgaven er skrevet af Tilde Heding og Charlotte Knudtzen.

Sidst opdateret: Communications // 22/07/2009