Ny bog af Carsten Greve og Niels Ejersbo

Modernisering af den offentlige sektor

28/11/2005

Moderniseringen af den offentlige sektor

København: Børsens Forlag 2005

Moderniseringen af den offentlige sektor har konstant været på dagsordenen siden 1983, hvor det første danske moderniseringsprogram præsenteredes. Tre regeringer har siden fulgt det samme spor, og skønt hvert årti sin regering og sin version af moderniserings programmet, har alle tiltag holdt sig inden for de udstukne overordnede rammer i moderniseringen: økonomisk ansvarlighed og omstilling.

Greve og Ejersbo gør med denne bog status over, hvordan reformen er forløbet og hvordan den kan fortolkes. De undersøger de væsentligste reformtiltag og forvaltningspolitikkern under regeringen Schlüter, Nyrup og Fogh i perioden 1983-2005. Forfatterene formår at give læseren overblik over reformens indhold og betydning på udvagte områder som budgetreform og mål- og resultatstyring, markedsstyring, borgerservice og regelforenkling, ledelse og personaleudvikling samt digital forvaltning. Desuden placerer
Moderniseringen af den offentlige sektor den danske forvaltningspolitik i forhold til den internatinale New Public Management bølge.

Greve og Ejersbo har begge forsket i offfentlig ledelse og organisation i en årrække, og bogen er skrevet med stor indsigt i emnet. Den vil have interesse for alle, som beskæftiger sig med forvaltningspolitik og offentlig ledelse.

Lektor, Ph.D. Carsten Greve, International Center for Business and Politics, CBS, og

Lektor, Ph.D. og institutleder Niels Ejersbo, Institut for Statskundskab, Syddansk Universitet.

Bogen udgives på Børsens Forlag i serien ”Børsen – offentlig ledelse” (redaktion: Kurt Klaudi Klausen og Steen Hildebrandt).

Sidst opdateret: Communications // 23/05/2007