Kontroversiel amerikaner besøger CBS

Besøg af amerikaneren David Blankenhorn

31/05/2005

Amerikaneren David Blankenhorn, som er kendt for sine kontroversielle holdninger til børn født uden for ægteskab og strammere skilsmisselovgivning, besøger CBS fredag den 3. juni.

Med udtalelsen: ?Alle børn fortjener en far og en mor?, har Blankenhorn fremsat forslag, der skal styrke ægteskabet, hindre skilsmisse og forbyde børn uden for ægteskabet. På trods af, at han bidrog til Bush-regeringens ?Healthy Marriage Initiative?, har Blankenhorn skabt røre i USA, hvor han bl.a. anklages for at forsøge at fastholde undertrykte kvinder i tyranniske ægteskaber.

Samarbejde med ambassaden

?Blankenhorn er kontroversiel, men han passer godt ind i de områder, som vi arbejder med på centret. Derfor sagde vi hurtigt ja, da den amerikanske ambassade spurgte, om vi var interesseret i at arrangere seminaret?, siger Merete Borch, administrator på Center for the Study of the Americas.

Blankenhorn vil tale på seminaret ?Marriage, Family and Moral Values in the USA?, arrangeret af Center for the Study of the Americas på CBS i samarbejde med den amerikanske ambassade. Lektor Edward Ashbee og adjunkt Birgitte Madelung fra centret vil også deltage i seminaret.

Tid: 3. juni 2005 kl. 14:00

Sted: Dalgas Have 15, 2000 Frederiksberg, lokale 1Ø.001

David Blankenhorn er stifter og leder af institut for Amerikanske Værdier i New York, som blev etableret i 1987. Instituttet er en tænketank, der beskæftiger sig med familieværdier og borgerrettigheder og er anerkendt som en vigtig bidragyder i den amerikanske nationaldebat. Blankenhorn udgav i 1995 bogen ?Fatherless America?, som blev betegnet som en af de vigtigste og mest provokerende bøger i nyere tid.

Sidst opdateret: Communications // 12/08/2005