Jord under neglene

CBS vil styrke de studerendes forretningsforståelse endnu mere

06/06/2005

CBS vil styrke de studerendes forretningsforståelse endnu mere

Markedsanalyser, kundesegmentering, generationsskifteproblematikker og prisfastansættelsesproblemer bliver en del af CBS' kandidatstuderendes dagligdag, når de i efteråret tager hul på det nye forløb

Forretningsudvikling i Praksis og tilbringer 14 uger i en af Danmarks små og mellemstore virksomheder.

Mere praktisk erfaring på programmet

CBS Graduate School, der står bag udviklingen af faget, griber stafetten fra Dansk Industri, som i rapporten "Erhvervsøkonomer i erhvervslivet" efterlyser mere praktisk erfaring og forretningsforståelse hos nyuddannede akademikere.

For CBS selv er et tæt samarbejde med erhvervslivet omkring udvikling af uddannelser et langsigtet strategisk indsatsområde:

"Det nye forløb vil det første år fungere som pilotprojekt for, hvordan et sådant samarbejde med erhvervslivet fungerer. For CBS er det ikke blot et nyt valgfag, men en aktivitet, som skal give vigtige erfaringer, som kan bruges i den fortsatte strategi med bl.a. det lærende universitet og et udvidet partnerskab med erhvervslivet i centrum. Et partnerskab, som er utrolig vigtigt, når man som CBS ønsker at være med til at drive udviklingen i dansk såvel som europæisk erhvervsliv," understreger Sven Junghagen, Director for CBS Graduate School.

Over 30 virksomheder har meldt sig

Det er specielt et øget fokus på forretningsforståelse, flere korte projekter med konkrete virksomhedsproblemstillinger og et større indhold af praktik i uddannelserne, som rapporten fra Dansk Industri plæderer for - og erhvervslivet er med på ideen.

På kort tid har over 30 små og mellemstore virksomheder meldt sig som medspillere i forløbet:

"Det er vi utrolig glade for. På denne måde kan alle, både erhvervslivet, CBS og de studerende, fremover opleve et bedre match mellem de færdiguddannede kandidaters kompetencer og virksomhedernes reelle behov," udtaler Director for CBS Career Center, Mette Reebirk.

Fra efteråret 2005 udbydes faget til CBS' kandidatstuderende. Bag faget står CBS Graduate School, CBS Career Center og Institut for Ledelse, Politik og Filosofi i samarbejde med Dansk Industri og Civiløkonomernes Arbejdsløshedskasse.

De tilmeldte virksomheder:

Danmarks Tekniske Universitet - Afdelingen for Forskning & Innovation