Guld i mund

Tanke Tekst Tale - nyt obligatorisk fag på CBS

15/09/2005

CBS udbyder, som det første universitet i Danmark, retorik som obligatorisk fag for alle sine erhvervssproglige bachelorstuderende

Kunsten at kunne skille skidt fra kanel og have talegaverne i orden er nemlig en central forudsætning for de studerende, uanset om de ønsker at gøre sig gældende i den lokale bestyrelse, til jobsamtalen, i virksomheden eller ønsker at påvirke de demokratiske processer i samfundet. I USA har man undervist sine studerende i Public Speaking i årevis med stor succes – og undersøgelser allerede fra 80’erne og 90’erne viser, at det amerikanske erhvervsliv nyder godt af det. Det tager CBS nu konsekvensen af.

Fra Grundtvig til CBS

”De studerende lærer at skrive og tale – og ikke mindst at kunne tale sin sag. Gennem systematisk indføring i retorisk teori, kombineret med praktiske taleøvelser, lærer de, at form og indhold er tæt forbundet, og at god kommunikation derfor både handler om, hvad man siger, og hvordan man siger det. De lærer også at beherske det mundtlige rums logik, at planlægge mundtlig fremstilling, og at kunne rejse sig op, tage ordet, og på klar og overbevisende måde adressere en offentlig forsamling. Hermed er Grundtvigs opmærksomhed på det talte ord i år 2005 vandret fra højskole regi til handelshøjskole regi,” siger Jonas Gabrielsen, ph.d.-stipendiat og initiativtager til det nye fag.

Faget hedder ”Tanke Tale Tekst”, og undervisningen er i fuld gang.

Sidst opdateret: Communications // 15/09/2005