Design til 400 mill. analfabeter

It-samarbejde mellem CBS og Indien

22/12/2004

Indien kalder sig for verdens største demokrati – og satser på, at alle indbyggere skal have adgang til en computer. Det er visionen - men hvordan designer man en brugervenlig grænseflade til en landmand, som ikke kan læse, men som søger information om vejr og afgrøder?

CBS med i projekt om udvikling af grænseflader i Indien

Professor Janni Nielsen og adjunkt Torkil Clemmensen fra CBS’ Institut for Informatik har netop været i Indien og tale på en konference om Human Computer Interaction, eller HCI, som det kaldes i daglig tale – og det er der vokset et nyt og frugtbart samarbejde ud af.

”Design af visuelle grænseflader er centrale, når den indiske regering vil ud til hele befolkningen. For når 400 mill. mennesker er analfabeter, kan grænsefladen hverken indeholde tekst eller tal – ja, faktisk er hele tanken om at bruge tastatur også absurd. Og hvad gør man så?” spørger Janni Nielsen, professor på Institut for Informatik.

”I Indien tænker man lidt, hvis der bare er farver og lidt bevægelse på skærmen, så går det nok. Men det er ikke nok. HCI er et kæmpe område og en stor udfordring for Indien. De har behov for både tests, udvikling af nye teknikker og metoder samt opbygning af kompetencer og ekspertise, hvis de vil nå målet om at få indbyggerne med i den teknologiske udvikling – og det er en stor udfordring for os at få lov til at være med i denne udvikling”, slutter Janni Nielsen.

Projektet er et samarbejde med Ministry of Communication and Information Technology, Government of India

Hør mere i Harddisken (P1), lørdag den 25. december 2004 kl. 20.55 og den 26. december 2004 kl. 15.00, hvor Janni Nielsen bl.a. fortæller om brugervenlighed i Indien.

Ud over det ovennævnte projekt om de visuelle grænseflader – har Institut for Informatik to andre samarbejder med Indien:

Det første samarbejde er allerede i gang, og fokus er kultur-specifikke bruger-tests. Nyere kognitionsforskning har vist, at der er kulturspecifikke forskelle i menneskers måde at tænke og ræsonnere på. Det betyder, at man er nødt til at udvikle nye teknikker og metoder til test og evaluering af it. Dette udføres af HCI-forskningsgruppen på CBS i samarbejde med Indian Institute of Technology Guwaharti (IITG).

Det andet er et samarbejde med it-virksomheder i færd med at opbygge deres HCI-laboratorier og usability-afdelinger og som gør brug af kost-effektive teknikker og metoder udviklet af HCI-forskningsgruppen. Virksomhederne er fx Cordys Pvt. Ltd. og Infosys Technologies Ltd.

Sidst opdateret: Communications // 22/12/2004