Corporate Branding

Hvad gik der galt?

11/11/2005

Hvad gik der galt?

At skabe et levedygtigt og ”stærkt” Corporate Brand har vist sig at være uhyre krævende for mange virksomheder. I stedet for at opfatte Corporate Branding som en strategisk og tværfunktionel praksis, har mange virksomheder forankret deres Corporate Brand i en ren marketing- og kampagnedrevet praksis uden at involvere både organisationens medlemmer og omverdenen.

Første og anden bølge

Første bølges helte var virksomheder som Disney, Coca-Cola og McDonalds, og deres enorme marketing- og kommunikationsbudgetter kastede store mængder af brochurer, annoncer og TV-reklamer af sig. I farten glemte virksomhederne bare at involvere både organisationens medlemmer og omverdenen, og på den måde blev det langsigtede og strategiske perspektiv negligeret. ’Et hult drøn’, ’duer ikke’, ’et modefænomen’ er forståelig nok mange praktikere og kommunikationsfolks dom over Corporate Branding.

Ny antologi - ”Corporate Branding Purpose/People/Process” - diskuterer og analyserer begrebet, som bestemt ikke er dødt, men som endnu ikke har realiseret sit potentiale

”Vil virksomheden høste de fordele som Corporate Branding giver i form af øget konkurrence- og innovationskraft er der ingen vej udenom! Corporate Branding skal hægtes af kommunikations-og marketingtilgangen, og skal i stedet gennemsyre virksomhedens fundamentale overbevisninger og handlemåder,” siger professor Majken Schultz, som er af forfatterne i antologien.

Antologien ”Corporate Branding Purpose/People/Process” kan bestilles hos

CBS Press.

I november 2005 udkommer antologien: ’Corporate Branding. Purpose/People/Process’ på CBS Press (

www.cbspress.dk) redigeret af

Majken Schultz, Yun Mi Antorini og Fabian F. Csaba .

Sidst opdateret: Communications // 11/11/2005