CBS sætter byudvikling på dagsordenen

Steffen Gulmann er ny adjungeret professor

30/11/2005

Steffen Gulmann, formand for Dansk Design Center og direktør for 11 Design A/S, er ny adjungeret professor på CBS. Med udnævnelsen skal der nu lægges vægt på innovations- og designprocesser specielt inden for byudvikling.

Fokus på innovationsprocesser

”CBS er begyndt at fokusere meget på at forstå design- og innovationsprocesser og har gjort sig nogle vigtige tilløb til, hvordan brugerne bedst muligt bliver involveret i disse processer, så det til sidst ender med nogle produkter og services, som de kan bruge. I den senere tid, er der kommet mere kraft i forskningen inden for disse områder på CBS, og det ser jeg meget frem til at blive en del af,” forklarer Steffen Gulmann, der er forfatter til bogen ”City Design – Byudvikling for borgerne” som indeholder en model for udvikling af byer set i relation til netop brugerne.

Tiden er moden

Ifølge Ricky Wilke, som er leder af Institut for Afsætningsøkonomi, har Steffen Gulmann mange års erfaring med blandt andet at bringe design ind i en innovationsdagsorden, og det er netop også disse erfaringer, der har fået ham til at føle, at han nu har noget at give af.

”Siden jeg blev HD på CBS i 1967, har jeg undervist på stedet sideløbende med min erhvervskarriere, men nu har jeg fået samlet så meget konkret viden sammen, at jeg synes tiden er moden til, at jeg også begynder at dele den med forskerne i stedet for kun med de studerende,” siger Steffen Gulmann.

Steffen Gulmann bliver tilknyttet Center for Marketing Communication under Institut for Afsætningsøkonomi og skal beskæftige sig med områderne designudvikling, kommunikation og virksomhedsledelse. Mandag den 5. december kl. 15:00 holder han tiltrædelsesforelæsning om ”CityDesign – Byudvikling for borgere”.

Forelæsningen finder sted på CBS, Solbjerg Plads 3, 2000 Frederiksberg i Danske Bank
Auditoriet, 2.01.

Steffen Gulmann er HD i Afsætningsøkonomi fra CBS (1967) og har siden da været tilknyttet Institut for Afsætningsøkonomi først som undervisningsassistent og senere som censor. Hans karriere har bl.a. omfattet analysekonsulent ved Scantest (1963-69), direktør for Thomas Bergsøe Reklame A/S (1969-73), direktør for Dagbladet Information (1973-76), vicedirektør for Politiken A/S (1976-83) og adm. direktør for Tjæreborg-koncernen A/S (1983-85). Siden 1985 har han været direktør for Eleven Danes Design A/S og er nu formand for Dansk Design Center og direktør for 11 Design A/S.

Sidst opdateret: Communications // 01/12/2005