CBS modtager 6,2 mio fra Tuborgfondet

Ny forskning i oplevelsesøkonomi skal styrke dansk erhvervsliv

24/10/2005

Ny forskning i oplevelsesøkonomi skal styrke dansk erhvervsliv

Tuborgfondet bevilger 6,2 mio. kr. til forskningsprojektet "Kunst, kompetence og konkurrenceevne i den danske oplevelsesøkonomi."

Projektet er det første af sin art i Danmark og omfatter en kortlægning af den danske oplevelsesøkonomi, en undersøgelse af barrierer for vækst samt udvikling af fremtidige ledelsesværktøjer og skal gennemføres af CBS' forskningscenter Imagine.. Creative Industries Research under ledelse af lektor Mark Lorenzen og i tæt samarbejde med

erhvervslivet.

”Selv om oplevelsesøkonomien – f.eks. musik, film, design, computerspil, mode, media og events, turisme og sport – tiltrækker sig stor opmærksomhed i dag og der tales om dens store potentiale for fremtidens samfund, så er vores viden om den danske oplevelsesøkonomi begrænset. En stadig bredere vifte af virksomheder producerer oplevelsesprodukter, men vi ved ikke meget om oplevelsesøkonomiens dynamik eller hvorfor nogle kreative brancher, virksomheder og lande klarer sig bedre end andre. Med dette forskningsprojekt kan vi nu kortlægge og give et sammenhængende billede af dynamik og potentiale”, siger projektleder Mark Lorenzen.

"I forbindelse med Tuborgfondets 75 års jubilæum markerer fondet sit formål med særlig styrke. Fondet bevilger penge til en række forskningsprojekter, som behandler centrale problemstillinger, der i stigende grad optager virksomheder og politikere, og som har indflydelse på hele det danske samfund, og her er oplevelsesøkonomi et meget væsentligt felt," siger formanden for Tuborgfondet, koncerndirektør Jørn P. Jensen.

Sidst opdateret: Communications // 25/10/2005