Byen i oplevelsessamfundet

City-branding. To studerende udvikler nyt markedsføringsbegreb

24/02/2005

CBS-speciale til 13 modtager 25.000 fra HBH Fonden for udvikling af ny markedsføringsmodel, hvor oplevelser bruges som brandingværkstøj

De to specialestuderende Joachim Christgau og Martin Vibe Jacobsen fra CBS har skabt en ny model for, hvordan oplevelser kan bruges som brandingværktøj, og anvendeligheden af modellen er blevet slået fast med syvtommer-søm, da de to studerende deltog i - og vandt - projektkonkurrencen ”Branding Læsø”.

Vinderprojektet var et bud på, hvordan Læsø kan rette op på øens negative økonomiske udvikling og vigende befolkningstal ved hjælp af et fokus på udvikling af oplevelser i øens samlede udviklingsstrategi.

City-branding

"Med specialet

”Byen i oplevelsessamfundet” har de to forfattere valgt at bruge ikke blot teori om branding og markedsføring, men ligeledes forbrugeradfærdsteori, og har på fornemmeste vis kombineret dette med teorier om oplevelsesrum. Dette gør det muligt for forfatterne at udvikle begrebet ”city-branding”, som allerede har vist sin værdi i praksis. Hertil kommer inddragelse af videnteori og læring for at kunne munde ud i praktiske anvisninger til byer, butikker og butikskæder, storcentre m.fl.”, siger lektor Mogens Bjerre i sin motivation af prisen.

Fokus på Danmarks potentiale

De to studerende er naturligvis glade for prisen, fordi den sætter fokus på, at Danmark har et stort uudnyttet potentiale for at skabe oplevelser, som kan føre til vækst og økonomisk fremgang for både byer og virksomheder.

Joachim Christgau driver i dag konsulentvirksomheden Publik, der beskæftiger sig med virksomheder og byers anvendelse af oplevelser som et strategisk værktøj i deres brandingstrategier. For yderligere information tel: +45 61671003

Martin Vibe Jacobsener ansat som trainee hos Wibroe, Duckert & Partners/PeopleGroup. Martin gennemgår de kommende 3 år et trainee-forløb, hvor han vil arbejde på tværs af selskaberne i PeopleGroup. For yderligere information tel: +45 22655339

Om prisen

Prisen gives af Henrik Bødtcher-Hansens Fond til en fremragende hovedopgave på Handelshøjskolen i København inden for markedsføringsområdet.

Bestyrelsen for fonden består udover formanden rektor Finn Junge-Jensen af lektor Mogens Bjerre, CBS, adm. direktør Mads Bødtcher-Hansen, cand. merc., SourceByNet samt erhvervsjuridisk direktør Jens Bødtcher-Hansen, cand.jur., HD Økonomi- Erhvervsministeriet.

Sidst opdateret: Communications // 25/02/2005