Business-studerende får jord under neglene

1/3 af de studerende fik job efter endt praktikophold.

02/03/2006

Nyt valgfagsforløb for kandidatstuderende har stor succes med at klæde de studerende på til erhvervslivet – 1/3 af de studerende fik job efter endt praktikophold.

Altafgørende erhvervserfaring

”Flere aftagerundersøgelser, blandt andet fra Dansk Industri, viser, at kandidater fra universiteter og højere læreanstalter mangler forretningsforståelse, når de er færdige med deres uddannelse. De har en god forståelse for deres fagområde, men mangler overblik over den kompleksitet, der er i en virksomhed. Derfor har vi etableret valgfagsforløbet ”Studenter Konsulenter”, som giver de studerende relevant erhvervserfaring og mulighed for at afprøve deres teoretiske viden i ”den virkelige verden”. Praktikopholdet baner vejen for den praktiske erhvervserfaring, som er altafgørende, når kandidaterne skal ud og søge deres første job”, udtaler Sven Junghagen, Director, CBS Graduate School.

Erhvervskontakt en succesoplevelse

Cand.merc.(jur.) studerende Dorthe Bjerring er blandt den tredjedel, som blev fastansat i praktikvirksomheden. Hun har været tilknyttet virksomheden Ferle, som sælger narkotikatest, og hun har fået stort udbytte af valgfaget og praktikopholdet i Ferle: ”Forløbet handler mest om at få erhvervskontakt. Jeg føler virkelig, at jeg får anvendt min teori i praksis, og det er en god følelse, at jeg kan bidrage med noget. Dette udbytte får man ikke af et ”almindeligt” fag. Jeg føler, det er en succesoplevelse”, siger Dorthe Bjerring.

Win-win situation

Men det et ikke kun Dorthe Bjerring, som høster store gevinster af samarbejdet. Virksomheden Ferle har også haft store fordele ved projektet. ”Vi er en lille virksomhed, så mange af vores idéer forbliver pga. ressourcemangel i skuffen. Jeg synes, det er godt at få et indspark udefra. Dorthe bringer meget på banen, som jeg ikke lige havde tænkt på. Hun spørger ind til ting fra andre vinkler og kommer med nye input. Det er en win-win situation. Dorthe får relevant erhvervserfaring, og vi får et frisk pust udefra”, siger Hardy Djurhuus, Ferle.

Valgfagsforløbet ”Studenter Konsulenter” udbydes på CBS fra efteråret 2005. De studerende skal igennem et projektorienteret forløb i en lille eller mellemstor dansk virksomhed bruge deres akademiske viden til at udvikle og implementere innovative processer i virksomheden. Formålet er at give de studerende en bedre forretningsforståelse og gøre dem mere egnet og parate til at møde erhvervslivet som dimittender.

Sidste år deltog følgende virksomheder: AA International Consulting, CapGemini, Coloplast, Consensus Management, DELC, DTU – Afdelingen for Forskning og Innovation, Enemærke& Petersen, Energy Consulting Network, Ferle, Gaia Solar, Kiranto foods, Kommunernes Revision, PBJ Consult, Piaster, SEAS-NVE, Secunia, spd-dk, Zoomio Holding.

Sidst opdateret: Communications // 29/03/2006