Brugerdreven innovation i søgelyset

MIT-professor Eric Von Hippel gæster CBS

28/11/2005

Brugerdreven innovation på den politiske agenda

Danmark har som det første land i verden sat brugerdreven innovation på den politiske agenda. Det ser man fx i regeringsgrundlaget

Nye mål fra 17. februar, hvor der står, at regeringen i samarbejde med særlige videnfora vil udvikle programmer for at ”styrke den brugerdrevne innovation og spredning af viden”.

På den måde kan de danske virksomheder bygge deres fornyelse på viden, der kommer fra både virksomheder, brugere, leverandører og teknologiske serviceinstitutter – og ad den vej sikre sig erhvervssucceser, som landet er kendt for i udlandet.

Og netop dette emne er temaet for

arrangementet i dag 28. november, hvor den internationalt anerkendte pionær og MIT-professor Eric Von Hippel gæster CBS og præsenterer sin seneste bog ”Democraticing Innovation”.

Initiativtageren til arrangementet er en af CBS’ og Danmarks fremmeste forskere på området adjunkt, ph.d. Lars Bo Jeppesen, der i september blev interviewet til Financial Times under overskriften "Letting users lead the way to new ideas”

”I dansk sammenhæng er der et stort potentiale for at udnytte brugerdreven innovation i mange forskellige brancher – og ikke kun i spilindustrien, som vel er det mest oplagt sted at benytte sig af ’lead users’,” siger Lars Bo Jeppesen.

”Når brugerdreven innovation – i modsætning til fabrikant-drevet innovation nu er i søgelyset, er det fordi der er store konkurrencemæssige fordele forbundet med det for virksomhederne. Brugernes innovationer kan bruges som input i virksomhedernes egne innovative processer – og de virksomheder, der er i stand til at opsamle og udnytte disse informationer, har et godt udgangspunkt for at skabe de bedste produkter” fastslår han.

Lars Bo Jeppesen har arbejdet sammen med bl.a. Valve (bagmændene bag Counter-Strike og Half-Life) og arbejder pt sammen med Nokia og et udvalg af danske virksomheder omkring brugerdreven innovation.Han har også hjulpet innovative brugere i computerspil verdenen med at starte deres egne virksomheder op.

CBS er en af de allerførste forskningsinstitutioner, der arbejder målrettet med forskning inden for brugerdreven innovation.

Sidst opdateret: Communications // 19/07/2006