Breaking News fylder 25 år

Konference mellem CBS og CNN sætter fokus og status på begrebet

11/05/2005

Det er nu 25 år siden, at ordet Breaking News blev lanceret af CNN - og i dag er begrebet stort set alle mands eje i såvel den skrevne som den elektroniske presse. Men hvad er begrebets historie og funktion i det store billede? Er der nogle etiske konsekvenser af denne nyhedsformidling - og hvordan bruger den elektroniske formidling begrebet strategisk? Konference på CBS sætter fokus og lægger op til diskussion.

Med i panelet er nyhedschef fra CNN Kim Nørgaard, TVA's nyhedschef Henrik Keith Hansen, Anker Brink Lund, professor i medievidenskab (CBS) og Lektor Lilie Chouliaraki (CBS).

Frugtbart samarbejde mellem CBS og CNN

"Den første konference som CBS og CNN arrangerede sammen handlede om det amerikanske valg. Et emne, som var aktuelt, vigtigt og internationalt og dermed berørte mange mennesker. Nu er det en glæde at gentage samarbejdet og sætte fokus på begrebet Breaking News, som vi alle kender til. Ikke mindst fra CNN's reportager fra hele verden fx. Irak og Tsunami-katastrofen. Vi er glade for at være en platform for denne vigtige diskussion - og glæder os meget over det frugtbare samarbejde med CNN", siger presseansvarlig Birgitte Oppermann.

Breaking News marked a turning point in global television

"It is now 25 years since Ted Turner first launched CNN and 24 hour news. That marked a turning point in global television and we have since watched many historic moments around the world unfold live on our television screens, thanks to the concept of 24 hour news," said Kim Norgaard, senior international editor for CNN in Europe the Middle East and Africa.

"I am very much looking forward to working with the Copenhagen Business School this week to discuss the impact created by CNN and to hear more from the students at the school about their views on international news and the way breaking news is handled."

Alle er velkomne. Men kom i god tid.

Tid: 13. maj 2005 14.00-16.00

Sted: Solbjerg Plads 3, 2000 Frederiksberg