Beskidte penge

Korruption - et stigende fænomen i Danmark?

30/11/2005

Den danske offentlighed har i længere tid været vidne til en lang række historier om korruption, bestikkelse og uhæderlighed. Det er emner, som vi ellers tilsyneladende har været forskånet for i Danmark. Spørgsmålet er, om Danmark er blevet et mere korrupt land, eller om flere sager blot kommer for dagens lys.

"Korruption bliver mere og mere udbredt i Danmark – det er der flere indikationer på. Danske virksomheder bliver beskyldt for at betale penge under bordet for at erhverve sig attraktive kontrakter i Mellemøsten. Ikke kun erhvervslivet er under anklage for korruption. Sagen i Udlændingestyrelsen, hvor ansatte bliver beskyldt for at have solgt opholdstilladelser til udlændinge, er et grelt eksempel på, at korruption tilsyneladende når langt ind i statsapparatet," siger medarrangør Karim Buus Drif fra studenterorganisationen WELL

Korruption på dagsordenen

En lang række virksomheder, offentlige institutioner, hjælpeorganisationer, interesseorganisationer, forskere og studerende, som arbejder med emnet vil deltage med oplæg, diskussioner og workshops. Konferencen, som er den første af sin art i Danmark, vil fokusere på korruption i Danmark, korruption i den internationale handel, virksomheders social ansvar (corporate social responsibility) og korruption i forhold til udviklingsbistand.

"Målet med konferencen er at danne basis for en årligt tilbagevendende dansk konference om korruption, som kan samle virksomheder, statslige institutioner, organisationer og akademikere i kampen mod korruption. Konkret skal konferencen bidrage til at styrke den danske dialog om korruption, diskutere hvordan korruption findes herhjemme og ude i verden, samt kortlægge problematikker og identificere fokusområder", slutter Karim Buus Drif.

Copenhagen Business School

Solbjerg Plads 3, 2000 Frederiksberg Kl. 10 -15.30

Unge medlemmer af de to vigtigste danske organisationer, som arbejder med disse emner, Transparency International Danmark og studenterorganisationen WELL, er gået sammen om at belyse dette spørgsmål og samle alle kræfter herhjemme, som arbejder mod korruption.

Sidst opdateret: Communications // 01/12/2005