4,5 mio. kr. til CBS-forskning

CBS har fået bevilliget 4,5 mio. kroner fra Statens Humanistiske Forskningsråd til et forskningsprojekt om computermodeller af mennesket som sprogbruger.

18/12/2003

"Forskningsprojektet skal via computermodellering forsøge at afdække, hvordan mennesket fungerer som sprogbruger, og vi vil overordnet angribe problemstillingen på tre forskellige måder", siger centerleder, lektor Peter Juel Henrichsen. "For det første er vi interesserede i at finde ud af, hvordan mennesket overhovedet

lærer sprog, og her er det naturligt at beskæftige sig med det nyfødte barns måde at finde orden i verden på. Derudover ser vi på menneskets måde at

analysere sproget på - hvordan får vi en grammatisk mening i en sætning? Det sidste niveau i forskningsprojektet inddrager aspektet

fortolkning. Når vi taler, er der mange ting, vi ikke siger og alligevel forstår vi hinanden. Hvordan foregår dannelsen af mening så? Hvordan skabes en overordnet betydning ud fra brudstykker af mening?

Forskningsprojektet er fysisk placeret ved Center for Computational Modelling of Language (CMOL) under Institut for Datalingvistik og drives af centerleder, lektor Peter Juel Henrichsen.

Sidst opdateret: Communications // 11/10/2004