Multivariat analyse af Københavnerbarometret 2009

Invitation til forskningsseminar

Onsdag, 15 september, 2010 - 15:00 to 17:00

Københavns kommune har i gennem flere år gennemført en spørgeskemaundersøgelse med samtlige børn i kommunes skoler fra 4. klasse og opefter. Undersøgelsen – der kaldes ”Københavnerbarometeret” – har fokus på elevernes trivsel, tryghed og sundhed. Resultaterne har været brugt både i politisk sammenhæng og til evaluering og diskussion på de enkelte skoler i kommunen. Resultaterne har indtil nu være gjort op efter deskriptive statistiske metoder, hvor resultaterne naturligvis får ekstra værdi, når man får svar på samme spørgsmål med et års mellemrum. På den måde har Københavns kommune fået et fintfølende instrument til registrering af udviklinger inden for undersøgelsens områder.

Alene deskriptive analyser af det overvældende materiale (ca. 12.500 respondenter) får imidlertid ikke afsløret alle de interessante sammenhænge, som gemmer sig i materialet. Derfor bad Københavns kommune os om, vi ville være med i en yderligere kvalificering af data ved brug af mere avancerede statistiske metoder.

Det er de foreløbige resultater af dette arbejde og brug af metoder vi lægger frem på seminaret.

Programmet:

15.00 Goddag og velkommen v/ professor Mads Hermansen CBS

15.10 Skolelivskvalitet: Resultater fra en multivariat statistisk analyse v/ professor Svend Kreiner Københavns Universitet.

15.45 En kort pause

15.55 Præsentation af fund og sammenligning med andre store undersøgelser v/Mads Hermansen

16.30 Spørgsmål og diskussion

16.45 Københavns kommune byder deltagerne på et glas vin