Grænseoverskridende kommunalt samarbejde i Øresundsregionen

Konference arrangeret af Øresundsinstituttet og Center for Tourism and Culture Management

Mandag, 14 marts, 2005 - 12:30 to 16:00

Den 14. marts sætter Øresundsinstituttet (ØI) og Copenhagen Business School (CBS), Center for Tourism and Culture Management (TCM) fokus på kommunernes rolle i udviklingen af Øresundsregionen ved konferencen

"Grænseoverskridende kommunalt samarbejde i Øresundsregionen”.

Konferenceprogram

12.30 Velkomst ved dirigent Ritt Bjerregaard.

12.40 Studiet "Grænseoverskridende kommunalt samarbejde i Øresundsregionen" præsenteres af analytiker Peter Levring, Øresundsinstituttet, og centerleder Lise Lyck, Center for Tourism and Culture Management, CBS.

13.25 "Förutsättningarna för offentligrättsligt samarbete i Öresundsregionen – svenska erfarenheter från Haparanda-Torneå", ved Johan Höök, kansliråd Finansdepartementet.

13.45 Spørgerunde om HH (Helsingborg-Helsingør) og SÖSK-Bornholm samarbejderne ved oppositionsråd Carin Wredström (m), Helsingborg stad, viceborgmester Jørgen E. Hansen (Soc.), Helsingør Kommune, formand for SÖSK Thomas Lantz (m), Ystad, formand for SÖSK/Bornholm og regionrådsmedlem Carl Ilsøe (Soc.), Bornholm og regionsborgmester Thomas Thors (Soc.), Bornholm.

14.30 Pause med forfriskninger.

14.45 Parlamentarikerdebat – “Nationale udfordringer ved at støtte grænseoverskridende processer”, ved folketings- og riksdagsmedlemmerne Margrethe Vestager (det Rad. V.), Christine Antorini (Soc.), Peter Danielsson (m) og Kenneth Lantz (kd).

15.10 “København og Malmö - Øresundssamarbejdets spydspids” ved uddannelses- og ungdomsborgmester Per Bregengaard Københavns Kommune.

15.30-16.00 Afsluttende Paneldebat – “Øresundsregion - en tværnational mulighed for erhvervslivet” ved adm. direktør Niels Boserup, Københavns Lufthavne A/S, produktchef Per Johansson, Manpower professional, adm. direktør Anders Olshov, ØI og centerleder Lise Lyck, Center for Tourism and Culture Management, CBS og borgmester og formand for Hovedstadens Udviklingsråd Mads Lebech, Frederiksberg.

Tilmelding senest 10. marts på

silja.zetterqvist@oresundsinstituttet.org

tlf.
+46 (0)40 30 56 30