Magnus

Mød Magnus, en studerende fra HA i europæisk business

Hvorfor valgte jeg min uddannelse?
Beslutningen om at søge Europæisk Business som mit studieområde blev truffet, da jeg blev draget af studiets internationale perspektiv. Det, at 5. semester er dedikeret til et udvekslingsophold, gav mig ekstra motivation til at vælge studiet, da jeg længe har drømt om at opleve og lære i et andet land.

Det, der også tiltrak mig ved studiet, var dets fleksibilitet og mulighed for at dykke ned i en bred vifte af faglige interesser. Personligt har jeg altid været fascineret af både økonomiske aspekter og international politik. Uddannelsen giver mig den ideelle platform til at udforske begge områder på en sammenhængende måde.

Hvad synes jeg er det bedste?
Det bedste ved studiet er, at man har rig mulighed for at udforske emner, som man er passioneret for. For mig personligt er dette politisk økonomi. I denne henseende har jeg selv haft mulighed for at udforske min voksende interesse for Kina, hvilket man har rig mulighed for på trods af, at man læser et Europastudie.

Hvad synes jeg er svært?
Studiet Europæisk Business indeholder en bred vifte af fag, hvilket kræver en evne til at tilpasse sig skiftende forhold. Det skaber dog også udfordringer, da det kræver en åben indstilling til at kunne både lære og kommunikere viden på tværs af flere forskellige fagområder hvert enkelt semester. Parallelt med dette kan det ligesom på mange andre studier være en kontinuerlig udfordring at finde den rette balance mellem studie, arbejde og fritid.

Hvad ville jeg gerne have vidst, inden jeg startede på studiet?

1. De potentielle karriereveje som studiet åbner op for. Ved studiestart kan det være svært at forudse, hvilken retning ens karriere vil tage ved at vælge at læse Europæisk Business. Denne vurdering er ligeledes væsentlig i forhold til valg af fremtidige kandidatuddannelser, hvor jeg selv var meget i tvivl på grund af manglende viden.
  2. Hvor meget af studiet som er baseret på gruppearbejde. Det kan både være relevant for studerende som foretrækker gruppearbejde, men også hvis det omvendte er gældende.

Hvad vil jeg gerne efter mit studie?
Jeg vil gerne bruge mit studie til at udforske en karriere indenfor forretnings- eller makroøkonomisk analyse, hvor jeg har styrker fra mit studie, som jeg kan bruge i disse sammenhænge. Dog er jeg stadigvæk meget i tvivl om valg af karriere, men det bekymrer mig ikke. Jeg føler nemlig, at studiet har givet mig de værktøjer, jeg har brug for i mange forskellige sammenhænge.
en.

Hvis jeg kunne give mig selv et godt råd, inden jeg startede...
Læg større vægt på omhyggelig planlægning, og skab en realistisk forventningsramme for resultaterne på studiet. Uden dette kan der opstå stress ved studiestart, og man risikerer at føle skuffelse over eventuel manglende præstation sammenlignet med tidligere resultater fra gymnasietid.

Sidst opdateret: Web editor - Student Communications // 27/09/2023