Serie: Forskning som forandrer

I denne serie kan du få et lille indblik i, hvad forskerne på CBS arbejder med, og hvilken relevans deres resultater har for virksomheder, organisationer og vores samfund.

Forskning kan forme fremtidens kunstige intelligens

rony_forskning-som-forandrer

Europakommissionen har for nylig udgivet en ny håndbog ”Road to the Adoption of Artificial Intelligence by the Public Sector”, som professor MSO Rony Medaglia er medforfatter på. Håndbogen rummer anbefalinger til europæiske beslutningstagere om, hvordan den offentlige administration effektivt og med fokus på mennesket kan anvende kunstig intelligens. Nedenfor stiller vi professor MSO Rony Medaglia fra Institut for Digitalisering på CBS fem spørgsmål om kunstig intelligens og dens brug i den offentlige sektor i Europa.

Et levende laboratorium til at studere folks forventninger

forskning-som-forandrer_luigi

Et nyt projekt skal skabe et levende laboratorium for systematisk at kunne undersøge folks forventninger til fremtiden. Her er fem spørgsmål til CBS-adjunkt Luigi Butera, som for nylig har modtaget Sapere Aude-forskningslegatet fra Danmarks Frie Forskningsfond.

Vejen til en mere bæredygtig indretning af vores arbejdsliv skal gå gennem forskning

Micheal Pedersen

Lektor ved Institut for Ledelse, Politik og Filosofi, Michael Pedersen undersøger de arbejdsmæssige såvel som personlige følger og virkninger af en 4-dages arbejdsuge.

Gig-arbejde: Ny arbejdsform er bedre end sit rygte

Anoush

Professor Anoush Margaryan fra Institut for Digitalisering forsker i blended learning og kollektiv og individuel læringsadfærd.

Ingen træer, ingen fremtid: Hvordan finansierer vi skovbevaring bedst muligt?

forskning-som-forandrer_gradient_kristjan

Lektor Kristjan Jespersen fra Institut for Ledelse, Samfund og Kommunikation på CBS har for nylig modtaget en bevilling fra The David and Lucile Packard Foundation til at undersøge, hvilke mekanismer der kan finansiere skovbevaring bedst muligt hele vejen igennem palmeoliens forsyningskæde og hvordan.

Tekniske fag søger kvindelige input

Jette Sandager

Kvinder bør være med til at bestemme og udvikle fremtidens teknologi. Og bidrage med nye måder at tænke på. Det er nogle af argumenterne for at skabe en mere ligelig kønsfordeling blandt ingeniører, it-programmører og øvrige tekniske og naturvidenskabelige brancher.

I sin ph.d.-afhandling undersøger Jette Sandager fra Institut for Ledelse, Politik og Filosofi, hvad der styrer pigers uddannelsesvalg. Hun har særligt fokus på de såkaldte STEM-uddannelser, som er en forkortelse for Science, Technology, Engineering og Mathematics

Forskningsbaserede værktøjer giver ledere et nyt perspektiv på stress

Pernille Steen Pedersen

Udover at være en almenmenneskelig følelse, er skam tæt relateret til vores stressniveau. Det viser Pernille Steen Pedersens forskning. Hun er adjunkt ved Institut for Ledelse, Politik og Filosofi, og har på baggrund af sin forskning udviklet dialogværktøjer, der kan styrke arbejdsfællesskabet som led i at forebygge stress.

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 11/07/2023