Få viden og sparring, der kan hjælpe din virksomhed igennem COVID-19-krisen

COVID-19-pandemien er en seismisk begivenhed, der sender gigantiske chokbølger igennem den globale økonomi. Mange danske virksomheder – og særligt unge virksomheder – er kommet under pres. Med en række nye initiativer støtter CBS op om det enorme genopretningsarbejde, der ligger forude. Workshops, round tables og instruktionsvideoer er nogle af de muligheder, virksomheder kan få stillet til rådighed.

01/07/2020

Photo: Bjarke MacCarthy

COVID-19 har ramt dansk erhvervsliv, og mange virksomheder oplever stort tab af omsætning og indtjeningsgrundlag. Mange startups og små og mellemstore virksomheder (SMV) er blandt de hårdest ramte.

Uddannelse og videndeling kan være en del af svaret
Selvfølgelig ønsker CBS at hjælpe virksomheder med dét, et universitet er bedst til; forskning og uddannelse.

Mange af CBS’ forskere er i tæt samarbejde med virksomheder og andre aktører i fuld gang med forskningsprojekter, der bl.a. skal kaste lys over, hvordan COVID-19-krisens virkninger kan afbødes, og nu er CBS nu også klar med skræddersyede kurser og initiativer, der giver iværksættere og små og mellemstore virksomheder øjeblikkelig hjælp til at tackle deres udfordringer.

"COVID-19-krisen er omfattende og rigtig mange virksomheder står lige nu over for de samme typer problemstillinger. CBS har viden, der kan hjælpe virksomhederne med at komme bedre igennem en krise. Den viden stiller vi selvfølgelig til rådighed. Men vi ser det også som vores forpligtelse at facilitere kontakt mellem virksomhederne, så både de og vi sammen kan lære af krisen”, siger uddannelsesdekan Gregor Halff.

En håndsrækning til unge virksomheder
Udover en kursusrække, der bliver sat i gang allerede nu, arrangeres også round tables, hvor virksomheder kan mødes og dele erfaringer, udfordringer og løsninger. På YouTube er samtidig lanceret en kanal, ”Acceleration on demand” med videopræsentationer af viden om og værktøjer til håndtering af forretningsudfordringer.

De forskellige tilbud udbydes i et samarbejde mellem HD på CBS og Copenhagen School of Entrepreneurship (CSE).  HD på CBS har med sine 100 års erfaring i at videreuddanne erhvervsfolk fra forskellige typer af virksomheder dyb indsigt i og overblik over de forretningsmæssige udfordringer, virksomheder kan opleve - både under almindelige forhold og i krisetider. Det kan nu komme virksomheder, der er pressede pga. COVID-19, til gode. Blandt andet har HD sammensat ”corona-pakker”, som er udvalgte kurser, der tilsammen særligt kan hjælpe trængte virksomheder videre.
På samme måde stiller Copenhagen School of Entrepreneurship (CSE), CBS’s entreprenørskabscenter, der siden 2007 har hjulpe start-up-virksomheder, sig til rådighed.

Direktør for CSE, Andreas Aasted Gjede, siger: ”CSE har mange års erfaring med at hjælpe startups og entreprenører ved at støtte dem i udviklingen af deres ideer og virksomheder. Vi har viden, værktøjer og et stærkt netværk, som vi meget gerne stiller til rådighed for at hjælpe så mange som muligt igennem COVID-19-krisen.”

Red din restaurant
Et tredje projekt, Bowline, gør det nemmere for restauranter og cafeer at hjælpe hinanden ved at dele erfaringer under COVID-19-krisen. Bowline er en arbejdsgruppe, der lige nu tæller bl.a. restauratører og kokke samt forskere fra CBS og University College London. Sammen tager de fat på at undersøge og løse udfordringer i restaurationsbranchen. Det gør de bl.a. med en række af workshops henover efteråret om de sværeste af udfordringerne, og samtidig stiller projektet viden og værktøjer til rådighed for kolleger i restaurationsbranchen på Bowline.dk.

Har din virksomhed brug for nye input?
Har du en lille virksomhed, og har du behov for hjælp til at klare skærene igennem COVID-19-krisen, kan du allerede i dag se videoer på YouTube på kanalen ”Acceleration on demand”, hvor du kan få konkrete værktøjer.

Hvis du har lyst til at deltage i en række af kurser, som kan hjælpe dig med at styre din virksomhed igennem denne svære tid, kan du læse mere her.

Du har også mulighed for at erfaringsudveksle ved at tage del i et round table, hvor du sammen med andre virksomheder og rådgivere fra CSE drøfter de udfordringer, mange virksomheder møder lige nu. Hvis du har lyst til at deltage i round tables, er du velkommen til at kontakte Jakob Heiberg (jh.edu@cbs.dk).

Relevante links:
Copenhagen School of Entrepreneurship’s hjemmeside
HD på CBS’s Kurser til krisetider
YouTube-kanalen ”Acceleration on demand”

Sidst opdateret: Communications // 04/04/2022