Åben Konference om PROTESTANTISME & KAPITALISME

I anledning af 500-året for reformationen og 100-året for CBS’ fødsel arrangerer studenterpræsterne på Frederiksberg i samarbejde med CBS en fest- og inspirationskonference under overskriften: Protestantisme og kapitalisme.

Lørdag, 30 september, 2017 - 10:00 to 17:00

Vores nutidige forståelse af frihed, kapitalisme og samfundssind havde ikke været den samme uden Martin Luther og reformationen i 1517. Men hvilke tråde kan der trækkes mellem luthersk tankegods og vore dages konkurrencesamfund? Har protestantiske ideer stadig indflydelse på samfund, økonomi og virksomhedsdrift i 2017? Og hvordan har forholdet mellem vækst og ånd udviklet sig?

Disse spørgsmål vil blive diskuteret af en række oplægsholdere af danske forskere inden for både religionsvidenskab, teologi og økonomi både fra CBS og Aarhus universitet, bl.a. Camilla Sløk, lektor ved Institut for Organisation CBS. Fra USA kommer keynote speaker Brian Brenberg, Business and Economics, The King’s College, New York.
Se det fulde program længere nede.

Inspirationskonference er åben for alle interesserede, hvad end du er studerende på CBS, KU, AAU, professionshøjskolerne eller underviser, professor eller bare interesseret.

Deltagelse er ganske gratis.

Tilmelding

Tilmelding: senest den 20. september kl. 12:00 til projektkoordinator: Danny Schmidt: 0408danny@gmail.com

Tilmelding er bindende, så vi kan beregne frokost, kaffe mm. (gratis for CBS studerende)

Praktiske informationer

Dato og tid: Lørdag den 30. september 2017 kl. 10:00 – 17:00 (med gratis morgenmad fra kl. 09:30)
Sted: Copenhagen Business School, Solbjerg Plads 3, 2000 Frederiksberg – lokale SP212

Programmet for konferencen d. 30. september 2017

09:30-10:00 Velkomst og morgenmad Lektor ved CBS Camilla Sløk byder velkommen (sprog/language: DK/US).
10:00-10:45 Oplæg af Eberhard Harbsmeier, tidligere lektor og adjungeret professor i praktisk teologi. Emne for oplæg: Et historisk perspektiv med fokus på Luther i sin tid: Luther og reformationen – strømninger i tiden og teologien (sprog/language: DK).
11:00-11:45 Oplæg af Camilla Sløk, lektor ved Institut for Organisation på CBS. Emne for oplæg: Et samfundsorienteret og organisatorisk perspektiv: Skyld og ansvar i en post-protestantisk ledelseskultur (sprog/language: DK).
12:00-13:00  Frokost. Der vil blive serveret en let anretning i form af både vådt og tørt.
13:15-14:15 Oplæg af keynote speaker Brian Brenberg, Associate Professor of Business and Economics, The King’s College, New York. Emne for oplæg: Et oplæg med fokus på den kristne tros betydning i den entreprenante proces: The advantages of Christian faith in the entrepreneurial process of experimentation, discovery, and failure (sprog/language: US).
14:30-14:45 Kaffepause. Der vil blive serveret kaffe, the og snacks.
15:00-15:45 Oplæg af Anders Klostergaard Petersen, Prof. MSO ved Religionsvidenskab, Institut for Kultur og Samfund, Aarhus Universitet. Emne for oplæg: Et oplæg om Luther og reformationens betydning for vor nutid i et webersk perspektiv: Luther, the Reformation and the Current North-Western European Welfare States: Rethinking the Question of Continuity and Discontinuity (sprog/language: US).
16:00-16:45 Oplæg af Stefan Kirkegaard Sløk-Madsen, ph.d. fellow ved CBS Maritime. Emne for oplæg: Et oplæg om protestantismens indvirkning på forskningen i entreprenørskab: Google is in the Bible: How Protestantism Inspires Entrepreneurship Research (sprog/language: US).
17:00-18:00 Afrunding på dagen. Hvis man har lyst, kan man tage med os ned i CBS’ kantine efter oplæggene, hvor der vil være mulighed for at netværke samt diskutere og udveksle perspektiver på dagens forskellige oplæg. Der vil også være mulighed for at smage en ægte Luther øl. Eventuel aftensmad er selvbetalt.

Sidst opdateret: Communications // 25/01/2024